Sevenof9 Dat niet alleen, het blauw en het roze in de voorbeelden hierboven hebben een vergelijkbare mate van verzadiging/vergrijzing. Het jurkje van Toch4 is heel rijk en diepblauw, in het donker zal het zelfs naar zwart neigen, en het jasje is vaalroze. Op zich kan het wel bij elkaar, maar dan moet het roze een kleiner detail zijn en min of meer wegvallen tegen het wit en áchter het blauw, zoals hier:
In het geval van een donkerblauw jurkje met een lichtroze bolero ligt die vale kleur als een deken over een donker vlak heen. Een roze jurkje met een kort blauw ding eroverheen was beter geweest, als je die twee wil combineren.
Wat ook gekund had, is een rijkere kleur roze, zoals deze (welke ik persoonlijk ook niet mooi vind, maar wat wel beter past):
En @iMoeder, ja, donkerblauw en babyroze worden inderdaad wel vaker gecombineerd, maar ik vind het echt niet mooi. Over smaak valt niet te twisten, wat dat betreft 😉 Maar zoiets als dit, ik vind het geen gezicht:
Als er per se roze gebruikt moet worden zijn er andere kleuren om mee te combineren die beter bij elkaar passen, denk ik. Zoals in deze paletten.
En wat je sowieso als regel kunt aanhouden om de contrasten te verzachten, is dat je een soort tussenkleur nodig hebt om twee van die uit elkaar liggende kleuren met elkaar te combineren. Zoals wit, lichtgrijs, zilver. Daarmee maak je een verloop dat het prettiger maakt om naar te kijken. Bepaalde uitzonderingen zijn zwart/wit en andere high-contrast colorblocks, maar dan heb je niet tig verschillende structuren in één kledingstuk.