Mijn belangrijkste doel is minder stress en dat heb ik uitgesplitst naar:
- beter leren omgaan met stress
- minder stress creΓ«ren
Daar heb ik meerdere subdoelen en acties aan gekoppeld. Bijv.:
- verder bekwamen in mindfulness en ik ben nu vrij fanatiek bezig met mindful wandelen.
- bij alles wat ik moet, kritisch nadenken waarom ik het moet, van wie ik het moet en of ik het ook gewoon niet moet.
- Meer luisteren naar waar ik behoefte aan heb en dit ook doen. Bijv. heb ik behoefte aan een bad, ondanks dat ik vind dat ik van alles eerst nog moet, dan ga ik in bad enz.
- meer tijd voor activiteiten waar ik echt blij van word. Hiervoor ben ik bezig om oa mijn telefoongebruik te minderen.
Tot zoverre gaat het best redelijk. Mijn telefoongebruik is afgenomen, ik hanteer veel minder moet-regels, kan beter loslaten en ik voel mij over het algemeen eigenlijk best gelukkig en blij. Ik herken stress/ spanning eerder in mijn lijf en kan door mij te focussen op het heden (mindfulness) het steeds makkelijker weer verminderen op dat moment. Ook denk ik dat ik als moeder veel relaxer ben geworden en dat was voor mij uiteindelijk een heel belangrijk doel.
Er zijn nog zeker wel punten waar ik aan moet werken. Ik ben op de goede weg, maar ik denk dat ik nog veel meer kan bereiken. Voor nu ben ik al tevreden en ik zie wel waar ik eindig.