[verwijderd] wat het zo lastig maakt om écht te zien wat voor gevolgen ons gedrag heeft, komt omdat de effecten pas op langer termijn zichtbaar worden. Nu is het nog 'ver van ons bed show' en als we al iets merken (tsunami e.d.), dan is het duizende kilometers weg. Hierdoor komen we niet voldoende in actie en overziet de 'normale' burger ook niet de consequenties. Pas als je eigen huis onder water loopt of als je niet meer kan zwemmen in de zee omdat het vol ligt met plastic, dan wordt het 'echt'. Je kan het ook vergelijken met roken. Van roken ga je niet direct dood, maar het is een sluipmoordenaar. Ik weet nog bijvoorbeeld heel goed dat ik dacht: "ach, het zal vast meevallen met dat ziek worden". Gelukkig ben ik al heel lang gestopt, maar ik zie dagelijks op mijn werk de langer termijn gevolgen van dat gedrag, wat aanvankelijk niet zo serieus werd genomen. Vandaag iets veranderen voor later is niet aantrekkelijk. We willen nu eenmaal vandaag, nu en op dit moment een effect zien/voelen. Zo is ons brein nu eenmaal ingesteld. Dus als jij vanaf vandaag 20 minuten korter gaat douchen, dan merk je niet direct de positieve gevolgen en alleen de negatieve. Dus niet aantrekkelijk voor jou om korter te gaan douchen. Echter weet je niet wat jouw gedrag op langer termijn kan bijdragen, het verschil kan maken.
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen hierdoor niet de verantwoordelijkheid nemen. En daar hebben we de politiek voor, die zal uiteindelijk ook met maatregelen moet komen (zoals onlangs in het klimaatakkoord). Maar het zou mooi zijn als steeds meer mensen vanuit hun eigen overtuiging en inzicht bewuster gaan leven.
Waar ik bijvoorbeeld erg van schrok destijds (en mij nog meer heeft gemotiveerd om bewuster te leven), is het feit dat ongeveer de helft van de zuurstof uit de oceaan komt. Nooit bij stilgestaan, ik ben opgegroeid met het 'redden van het regenwoud', want daar kwam onze zuurstof vandaan. Met pijn en angst in mijn hart, zie ik nu filmjes voorbijkomen op internet hoe wij (letterlijk) onze zuurstof aan het uitdoven zijn. Hoe bizar.. Dat was voor mij echt een belangrijke eyeopener, we moeten echt iets veranderen..