[verwijderd] Maar bij ons ging het niet zo zeer over hypothetische situaties, maar gewoon heel actueel.
Bij mij is het ook niet hypothetisch. Ik ben biseksueel om het maar een naam te geven (al vind ik deze termen hartstikke stom, want ik ben gewoon Trees en ik vind het compleet niet interessant om mijn seksuele oriëntatie of dat van een ander in een hokje met een naampje te moeten plaatsen - dat is weer een andere discussie 😉).
Ik heb meerdere relaties met vrouwen gehad, waaronder echt een langdurige en serieuze relatie. Ik ben maar al te bekend met de vooroordelen en discriminerende opmerkingen, omdat ik bijv met mijn partner hand in hand (hoe durf ik ook 🙄) over straat liep. Dan hebben we het nog niet eens over de seksistische opmerkingen. Mijn ex was een hele mooie vrouw en schijnbaar was dat een vrijbrief voor opmerkingen zoals: je hebt nog nooit een echte kerel gehad, of nog nooit een goede beurt gehad en ik denk dat we serieus wel 50x uitgenodigd zijn voor een trio. Aantal dronken mannen hebben zelfs weleens proberen in te breken in een hotelkamer waar we sliepen en dat was best eng. Dit is natuurlijk allesbehalve oké, maar 70 jaar geleden had ik überhaupt niet eens mijn hart kunnen volgen. Was deze relatie geen optie geweest of had volledig in het geniep moeten plaatsvinden. Ik weiger door dit soort incidenten mijn wereldbeeld te verpesten. Want er was ook heel veel positiviteit (veel meer dan negativiteit) en we werden door het gros wel geaccepteerd.
Ik snap dat het als het om je kind gaat dat het heftiger is. Überhaupt dat je kind gepest wordt, maakt je enorm machteloos. Ik vond het ook afschuwelijk om mijn dochter elke dag huilend uit school te krijgen, maar toch zie ik dit zelf niet als het verval van de maatschappij of een afspiegeling van de maatschappij. Het is de school en de volwassenen binnen dit systeem die keihard hebben gefaald. Kinderen die te weinig sturing en toezicht kregen en het makkelijkste slachtoffer zochten. De aanstichtster van het pesten is vaak degene die hulp nodig heeft, maar dit is gemist door ouders en andere volwassenen. Het ging voor de pesters niet eens om de inhoud. Ze bedachten gewoon wat bij dochter anders was dan bij anderen en pesten haar daarom. Dit had serieus alles kunnen zijn en ik denk dat het zo heel vaak gaat bij pesten onder kinderen.
iMoeder Ik zie die ontwikkeling ook. Maar ik zie dat niet als terugval. Ik zie dat als de laatste stuiptrekkingen van the patriarchy.
Ik sluit mij hier wel bij aan. Al denk ik dat het nog minimaal tientallen jaren gaat duren, omdat dit soort veranderingen in denkbeelden nu eenmaal veel tijd kost. 200 jaar is bijv niks in de geschiedenis van de mens en we hebben in 100 jaar al zoveel bereikt.