Love1990 Zien en erkennen ze op school wel hoe ver ze al is met lezen, schrijven en rekenen? Erkennen ze dat ze op cognitief niveau wel klaar is voor groep 2? Zijn ze het met jullie eens dat ze meer uitdaging nidig heeft?
Bij mij gaan de nekharen hier eerlijk gezegd van overeind staan. Ik heb mijzelf de laatste tijd veel verdiept in hoogbegaafdheid en mijn dochter wordt daar momenteel op getest. Hoogbegaafde kinderen laten thuis vaak veel meer zien wat ze kunnen dan op school. Omdat ze een ontwikkelingsvoorsprong hebben op hun leeftijdsgenoten, hebben ze weinig aansluiting met hen. Dit wordt dan vaak gezien als een achterstand op sociaal emotioneel gebied. Terwijl als je hen in een groep met iets ouders kinderen zet, waarbij ze op hetzelfde niveau zitten, ze meer aansluiting hebben en ook een normale sociaal emotionele ontwikkeling laten zien. EN ze zich ook op dat gebied verder normaal kunnen ontwikkelen. Want als je zo'n kind een jaar extra in een lagere groep houdt, zit het alleen maar met nòg jongere kinderen in de klas, waardoor het nòg minder aansluiting heeft. Door het gebrek aan aansluiting gaat de sociaal emotionele ontwikkeling vervolgens stagneren. Het probleem wordt dus alleen maar groter.
Ik weet natuurlijk niet of jouw dochter hb is en of dit probleem bij haar speelt, maar als ze als een beetje kan lezen en rekenen tot 20, zou ik dat wel in de gaten houden. En een kind dat cognitief al zo ver is zou ik zéker niet nog een jaar groep 1 laten doen. Voor mij zou dat zelfs een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere school.
Edit: staar je trouwens niet blind op die cito scores. Van hoogbegaafde kinderen is bekend dat zij vaak slecht scoren op cito toetsen, omdat de manier van de vraagstelling niet overeen komt met hun manier van denken. Als zij kan lezen en rekenen zegt dat veel meer over haar cognitieve ontwikkeling dan een uitslag van een cito.