Vulpen [verwijderd] Ik ervaar dat zelf echt niet zo. Ik wijs hรกรกr niet af, ik wijs af wat ze doet op dat moment. En dat doe ik bij zo veel dingen (slaan, iemand prikken, blijven aaien, kriebelen...), hoop dat ze dat onderscheid begrijpt. Het heeft voor mij niets met afwijzen te wijzen, het heeft te maken met zelf mogen aangeven wat een ander met je lichaam doet. Andersom ga ik haar ook niet knuffelen of kussen als zij dat niet wil.
Bubblicious Eigenlijk overal wang, mond, voorhoofd, buik, rug, voeten enzz.. Voor familie is het vaak gewoon op het voorhoofd of wang. (Moet ik wel zeggen dat laatst de leidster op het kdv mijn zoontje wel een kus op de mond gaf en dit vond ik niet echt fijn!)
[verwijderd] Bubblicious Moet ik wel zeggen dat laatst de leidster op het kdv mijn zoontje wel een kus op de mond gaf en dit vond ik niet echt fijn! Dat snap ik!
Hooyo-shimbir Hier beide maar in de praktijk zijn t meestal kusjes op de wangen. Als ze ouder worden zal ik wel over gaan naar kus op de wang ipv mond. Oudste is nu 10 en is t meestal al een schuine mond halve wang kus ๐
Madeliefje06 Ik geef de kinderen zowel kusjes op de mond als op de wang. Mijn man alleen op de wang. Op de mond voelt hij zich niet fijn bij omdat hij dit vroeger ook niet deed. De oudste heeft daar op een gegeven moment trouwens wel vragen over gesteld, waarom bij mama wel en bij papa niet. Heel duidelijk uitgelegd dat het geen afwijzing van papa is.
Liekje81 Wat zij wil. Ik kan me echt geen reden voorstellen waarom een kus op de mond niet zou mogen of kunnen.
Huggybird Mijn dochter is niet zo kusserig, ze laat zich nog wel kussen maar alleen op haar voorhoofd. Dit door ons, door anderen wil ze helemaal niet gekust worden. Vroeger trouwens gewoon op de mond/wang, nek en met stoeien buik en rug in de gekkigheid. Knuffelen wil ze nog wel gelukkig, maar ook het liefst alleen met ons met uitzondering op haar grote nichten van 13 en 16, die krijgen altijd een knuffel bij binnen komen en weg gaan.
Lovely83 Waar ze zich zelf prettig bij voelen. Ik heb nooit moeilijk gedaan over een kus op de mond. Ik krijg zelf vaak ook nog een dikke smakkerd van mijn moeder ๐. En nu ik het bedenk mijn bestel vriendinnen doen dit ook.
[verwijderd] Gewoon op de mond. De oudste wil dat niet meer. Die wil liever op zn wangen dus bij hem doen we dat.
Sevenof9 Wat ze maar willen, is op de mond kussen ineens een 'ding'? Ik vind het niet bepaald seksueel om een kus op de mond te krijgen van een kind hoor ๐
Vulpen Sevenof9 Het gaat er toch niet alleen om of het seksueel is, maar vooral of je iets wil? Ik wil niet dat ze me op de mond kust, maar ik wil ook niet dat ze me over mijn wang aait of me in mijn buik prikt. Ik vind het echt opvallend hoeveel mensen hier zeggen 'wat zij willen'!, alsof je je als ouder maar alles moet laten welgevallen. Of niemand ervaart er zelf verder weerzin bij, nou ja, lekker doen dan ๐
Miek89 Wat hij wil. Tot nu toe alleen op de mond. Jongste geeft van die hele natte zoenen ๐ maar die is ook 1 jaar
Sevenof9 Vulpen Omdat ik las dat mensen het daarover hadden dacht ik dat daar de vraag over ging. Ik vind niet dat je als ouder alles maar moet doen wat je kind wil, als je iets niet wil doe je het niet. Maar de vraag van ts ging ook over wat normaler is en toen ik las over de koppeling aan seksualiteit dacht ik dat dat met elkaar te maken zou hebben.
Aries Vulpen Ik denk dat het het tweede is hoor, in ieder geval in mijn geval. ๐ Ik zeg wat zij willen omdat ik hen niet ga kussen wanneer ze dat niet willen, maar ik krijg nooit genoeg van de kussen van mijn kinderen. ๐ Maar ik laat me echt niet alles welgevallen, ik kan er echt niet tegen als ze de hele tijd aan me zitten te plukken en daar zeg ik wel wat van.
Honkeytonk Vulpen HIer is het ook het tweede, heb geen weerzin bij kusjes en aaitjes van mijn zoon. Dus dat mag hij doen zoals hij (en dus wij ook) willen. Heb wel weerzin als hij het velletje van mijn hand tussen zijn nagels knijpt, daar zeg ik dan dus ook gewoon wat van. (en doet hij ook niet meer echt nu).
Vulpen Sevenof9 Ik denk dat ze normaal als 'gebruikelijk' bedoelde? Maar een kus op de mond lijkt me persoonlijk eigenlijk wel onder seksualiteit vallen ja.
Sevenof9 Vulpen Ja ik snap wel hoe ze het bedoelde, maar omdat jij begon over persoonlijke voorkeur en dingen doen die je zelf niet wil omdat je kind het wil, ik zie niet in wat dat met wel of niet normaal/gebruikelijk te maken heeft. Maargoed, een kus op de mond vind ik niet seksueel en al helemaal niet bij een kind. Maar bij mijn vriend ook niet, want ik geef hem gerust een kus op de mond waar de kinderen bij zijn, als ik het seksueel vond zou ik dat niet doen. Ik vind een kusje en zoenen echt wel iets anders.
Vulpen Sevenof9 Ik snap nog steeds niet precies wat je nu eigenlijk wilt zeggen geloof ik๐ Je schreef 'is op de mond kussen ineens een ding?', hoe bedoel je dat nu eigenlijk? Dat het iets is wat eerst niet en nu wel ter discussie wordt gesteld, of iets anders...?
Sevenof9 Vulpen Ja, door de vraag van ts zei ik dat. Alsof het blijkbaar iets is wat je wel of niet doet, of waar mensen een standpunt over hebben. Daar was ik me niet bewust van.