Femkes Dahlia klopt, mijn oudste wil tegenwoordig eigenlijk nog alleen een kus op zijn haar met een knuffel (bijna 10) en dat wordt volgens mij alleen maar minder voorlopig.
[verwijderd] Gewoon op de mond (en voorhoofd en arm en rug en buik en alles wat ze willen). Mijn moeder vond het vroeger helemaal niks om mij op de mond te zoenen en ik heb dat toen echt als afwijzing ervaren. Nu begrijp ik dat er meer mensen zijn die dat om uiteenlopende redenen niet willen, maar als kind geloofde ik echt dat mijn moeder vies van mij was.
[verwijderd] [verwijderd] Dit is dus exact onze situatie. Het voelt zo als afwijzen van mijn zoon. Ik heb er zelf geen problemen mee, maar weet zeker dat bv mijn ouders hier anders tegenaan kijken.
Vulpen [verwijderd] Ik ervaar dat zelf echt niet zo. Ik wijs hรกรกr niet af, ik wijs af wat ze doet op dat moment. En dat doe ik bij zo veel dingen (slaan, iemand prikken, blijven aaien, kriebelen...), hoop dat ze dat onderscheid begrijpt. Het heeft voor mij niets met afwijzen te wijzen, het heeft te maken met zelf mogen aangeven wat een ander met je lichaam doet. Andersom ga ik haar ook niet knuffelen of kussen als zij dat niet wil.
Sneeuwvlokjes Zowel bij puber als kleuter op de mond. Ik heb daar eigenlijk nooit over nagedacht, we doen dat gewoon zo.
Wishfulthinking Wat ze zelf maar wil Ene x is dat op de mond andere x op de wang Ik laat het aan haar zelf over
Bubblicious Eigenlijk overal wang, mond, voorhoofd, buik, rug, voeten enzz.. Voor familie is het vaak gewoon op het voorhoofd of wang. (Moet ik wel zeggen dat laatst de leidster op het kdv mijn zoontje wel een kus op de mond gaf en dit vond ik niet echt fijn!)
[verwijderd] Bubblicious Moet ik wel zeggen dat laatst de leidster op het kdv mijn zoontje wel een kus op de mond gaf en dit vond ik niet echt fijn! Dat snap ik!
Hooyo-shimbir Hier beide maar in de praktijk zijn t meestal kusjes op de wangen. Als ze ouder worden zal ik wel over gaan naar kus op de wang ipv mond. Oudste is nu 10 en is t meestal al een schuine mond halve wang kus ๐
Madeliefje06 Ik geef de kinderen zowel kusjes op de mond als op de wang. Mijn man alleen op de wang. Op de mond voelt hij zich niet fijn bij omdat hij dit vroeger ook niet deed. De oudste heeft daar op een gegeven moment trouwens wel vragen over gesteld, waarom bij mama wel en bij papa niet. Heel duidelijk uitgelegd dat het geen afwijzing van papa is.
Liekje81 Wat zij wil. Ik kan me echt geen reden voorstellen waarom een kus op de mond niet zou mogen of kunnen.
Huggybird Mijn dochter is niet zo kusserig, ze laat zich nog wel kussen maar alleen op haar voorhoofd. Dit door ons, door anderen wil ze helemaal niet gekust worden. Vroeger trouwens gewoon op de mond/wang, nek en met stoeien buik en rug in de gekkigheid. Knuffelen wil ze nog wel gelukkig, maar ook het liefst alleen met ons met uitzondering op haar grote nichten van 13 en 16, die krijgen altijd een knuffel bij binnen komen en weg gaan.
Lovely83 Waar ze zich zelf prettig bij voelen. Ik heb nooit moeilijk gedaan over een kus op de mond. Ik krijg zelf vaak ook nog een dikke smakkerd van mijn moeder ๐. En nu ik het bedenk mijn bestel vriendinnen doen dit ook.