[verwijderd] Ook met vaccinatie is er nog een 30% kans dat je het krijgt.
Dit klopt niet hoor. De kans dat je bmhk krijgt is als je gevaccineerd bent 70% lager, maar dat betekent niet dat de kans dat je het wél krijgt 30% is. Maar dat terzijde.
Nee ik vrij niet altijd met condoom. Toen dit vaccin er kwam, was ik al getrouwd en zat ik dus in een monogame, vaste relatie. Ik vertrouw mijn man dat hij niet vreemd gaat en ik wéét dat ik niet vreemd ga, dus vaccineren heeft voor mij nu geen zin meer. Maar anders had ik dat zeker overwogen.
Gezien wat jij schrijft snap ik nog steeds niet dat jij je dochter niet zou vaccineren. Want met vaccin is de kans 70% lager dat je het krijgt EN als je altijd met condoom vrijt is de kans 70% minder dat je het krijgt. Die kansen zijn even groot, dus voor jou geen reden om te vaccineren, zo redeneer je. Maar je zegt zelf ook dat het niet realistisch is om te denken dat je dochter altijd met een condoom zal vrijen. Die 70% lagere kans om het te krijgen door altijd met condoom te vrijen gaat ze dus nooit halen! En dus geeft vaccineren de grootste kans dat ze het niet krijgt.
Overigens snap ik je gedachtengang wel hoor. Ik ben zelf heel gelovig opgevoed en ben als maagd het huwelijk ingegaan. Toen ik voor het eerst een uitnodiging voor een uitstrijkje kreeg heb ik overwogen om niet te gaan, want ik vond dat de kans dat daar een slechte uitslag uitkwam door mijn "levensstijl" nihil werd. Hetzelfde dacht ik ook toen ik voor het eerst over de hpv-vaccinatie hoorde: "dat is bij mensen met dezelfde normen en waarden over seks als ik niet nodig, want hun levensstijl zorgt er al voor dat ze het waarschijnlijk nooit krijgen."
Je hebt gelijk dat ouders heel veel voor hun kinderen beslissen. Maar uiteindelijk kan ik niet beslissen wat mijn dochter voor levensstijl gaat kiezen. Misschien maakt zij wel heel andere keuzes dan ik destijds heb gemaakt. En dan heb ik nagelaten haar deze bescherming mee te geven.