[verwijderd]
ik heb uiteindelijk een noodkeizersnede gehad, en mijn zoontje moest helaas naar de high care. ik ben meteen in het ziekenhuis begonnen met kolven om mijn productie op gang te krijgen (kolfapparaat kun je in ziekenhuis lenen) en zelfs ondanks de slechte adviezen (snachts niet kolven, een tepelhoedje gebruiken, niet op verzoek voeden, niet live mogen voeden de eerste dagen, bijvoeding, een gemist kort tongriempje etc) is het me uiteindelijk wel gelukt om door te zetten maar puur omdat ik zelf door ben blijven zoeken naar antwoorden
Ik heb een lactatiekundige IBCLC gevonden die zijn mondanatomie heeft bekeken en zijn tongriempje gekliefd toen hij 10 dagen oud was. (Je zei dat je zoontje een kort tongriempje had, dat zou ik meteen laten bekijken want vaak zit het in de familie!) plus zij heeft mee gekeken qua aanhap en tips gegeven.
een paar tips: op Facebook zitten een aantal goede groepen: borstvoedingsforum, la leche league en vraag het een lactatiekundige IBCLC (die laatste is echt voor kort en snel advies ) Hier kun je terecht als je twijfels hebt.
je zou eventueel een aantal weken voor de bevalling kunnen beginnen met handmatig kolven in overleg met je gynaecoloog. Op die manier kan je al wat melk opsparen en in kleine spuitjes invriezen. Zo heb je een klein voorraadje voor als het nodig is (en dat helpt tegen de stress van “niet genoeg hebben”) ze hebben in het begin echt heel weinig nodig!
mocht het zijn dat je toch moet bijvoeden: voor iedere voeding die je niet live geeft, moet je echt kolven anders gaat je melkproductie het echt niet trekken. kijk of je eventueel die voedingen op een andere manier kan geven (met een cupje of fingerfeeding) ipv met de fles
Ik voed ons zoontje nog steeds 9 van de 10 keer in de rugbyhouding, (dik 7 maanden nu) heel af en toe Madonna, maar in het begin was dat de enige manier dat het me lukte (met het litteken van de keizersnede) en hoop dat nog lang vol te houden ;-)