Cactusje dat is ook een manier ja, minder drastisch dan, zoals mijn vader het zo tactisch zei; het hele kippenhok eruit ๐
Was grappig bedoeld maar bij mijn moeder moest dat uiteindelijk gebeuren, omdat ze tijdens haar laatste echte menstruatie bijna doodbloedde.
Als mijn vader haar niet gevonden had, was dat echt gebeurd.
Een paar jaar daarna kreeg ze hormonale borstkanker, waarvan ze gelukkig ook genas (ze is taai, die moeder van mij ๐โค๏ธ) en er is mij toen verzekerd dat het niet erfelijk is.
Dus er zijn wel wat dingen die misschien wรฉl erfelijk zijn maar ik voorkom liever dat het bij mij op den duur ook zover komt.
Dus wanneer we nog een kindje krijgen, zorg ik daarna meteen voor een oplossing voor al mijn klachten, zodat ik gewoon een leuke moeder kan zijn, die actief kan meedoen.
Ik las trouwens dat beweging goed kan helpen om de oestrogeen/progesteron-balans goed te houden, wat kan verklaren dat ik pas rond mijn 19e klachten begon te krijgen.
Daarvoor fietste ik 2 uur per dag en danste zo'n 3 of 4 keer per week. Toen ik daarmee stopte begonnen de klachten al snel. En in tijden daarna van veel beweging (dagelijks lang wandelen en fietsen) ging het ook beter.
Jammer genoeg is het fysiek nu zo dat ik dat niet kan, maar dat is hopelijk tijdelijk!