Vulpen ik heb hier al een tijd geleden een serie colleges over gevolgd bij de studie voeding en gezondheid bij de universiteit van Wageningen. De wetenschap heeft bepaalde verbanden gevonden en wij hebben daar veel te harde conclusies aan verbonden, die helemaal niet zo duidelijk zijn als wat vaak gedacht wordt. We weten meer niet, dan wel. Onze hersenen houden van simpel en duidelijk en de relatie eten, bewegen en gewicht is daarvan een mooi voorbeeld. Het blijkt echter maar deels overeen te komen met de realiteit van ons complexe metabolische systeem. We willen graag het gevoel hebben dat alles naar onze hand te zetten, want accepteren dat er ook zaken zijn die buiten onze macht liggen, is namelijk niet sexy. Marketingtechnisch al helemaal niet. De hele dieetindustrie is natuurlijk gebaseerd op het simpele idee van eten en bewegen. Zij laten ons graag geloven dat het figuur wat je wilt binnen bereik is, mits je hun product koopt. We worden gebrainwasht en eerlijk wetenschappelijk onderzoek is veel lastiger te financieren.
Ik vind mijzelf wel een mooi voorbeeld. Een paar jaar geleden at ik vreselijk gezond en gevarieerd, elke calorie werd afgewogen en sportte ik nog meer dan nu. Ik was veel zwaarder dan en viel geen gram af. Nu kan ik eten wat ik wil, eet meer en ongezonder en ben veel lichter. Enkel het gevolg van een bijwerking van een medicijn, waardoor mijn hartslag in rust gemiddeld een paar slagen hoger liggen. Door het verschil van een paar slagen hoger, is mijn stofwisseling sneller (en nog steeds normaal, maar met een compleet andere uitwerking en vreet ik mij een slag in de rondte in vergelijking met vroeger).
Je stofwisseling in rust is voor een groot deel genetisch en daarmee kun je ‘pech’ hebben. Zijn mijn organen etc. nu gezonder? In tegendeel want ik eet ongezonder en heb nu misschien wel meer kans op bijv. diabetes type 2 met mijn bmi van 20, dan toen met een bmi van 28. Buiten je stofwisseling om zijn er vermoedelijk veel meer factoren die elkaar ook weer beïnvloeden en van invloed zijn op je postuur. Dit zijn dus factoren buiten de beïnvloedbare factoren om, zoals eten en bewegen en waar je niet altijd wat aan kan veranderen. Bepaalde (aangeboren) cellen in de darm schijnen bijv. ook van invloed te zijn op je gewicht of alle ingewikkelde stoffen in onze hersenen, die weer een relatie hebben met je hele spijsverteringsstelsel etc. En nog veel meer waar wij leken, maar ook wetenschappers nog geen weet van hebben.
Om een lang verhaal kort te maken, we moeten kappen met veroordelen en met onze zogenaamde helderziende vermogens waarin wij aan de hand van iemands lichaam kunnen zien hoeveel die persoon eet en beweegt.