Wie doet er hier aan (Nederlands ondersteund met) gebaren met z'n kind? En waarom ben je ermee begonnen en hoe heb je dat aangepakt? Wat voor voordelen heeft het en wat voor reacties uit je omgeving heb je gekregen?
Wij hebben bij de oudste babygebaren gedaan, zelf geleerd met behulp van een boekje dat ik van een collega kreeg en de filmpjes van 'Het gebaar van de dag'. Sommige gebaren zijn niet te vinden via internet (of je vindt juist verschillende varianten, zoals bij 'schoen'), maar omdat we het als iets extra's doen en zelf al een basiskennis hadden opgebouwd leek een cursus ons niet echt iets toevoegen. Wat ons vooral aansprak was dat je kind eerder kan gebaren dan praten en we snakten ernaar om beter te kunnen communiceren met onze baby, en om ervoor te zorgen dat ze zich beter zou kunnen uiten. Dat heeft ook echt zo uitgepakt als ik me had voorgesteld. Ik vond en vind het echt hartstikke leuk, maar sommige mensen begrepen niet waarom we het deden, ze zou zo heus ook wel leren praten, ze was toch niet doof? Maar de oma's waren wel heel enthousiast, dat was leuk!
Nu hebben we weer een baby en willen we zeker weer gaan gebaren. Een moeilijkheid daarbij is dat de oudste continu gebaren verzint ππ Maar ze heeft ook bedacht dat je 'mama's' kunt uitbeelden door met twee handen 2x tegen je wangen te slaanπ