[verwijderd] Hier een groot fan! Door de ad kan ik nu weer zeggen dat ik leef. Ik ben sinds mijn puberteit bekend met seizoensgebonden depressie (winterdepressie) en ben net 7 jaar chronisch depressief geweest.
Het ad wat ik nu gebruik is het derde wat ik geprobeerd heb. Heb eerst twee ssri's gehad. Eerst citalopram. Tijdens de opstartperiode werden de klachten veel erger en werd ik suïcidaler. Het deed niks positiefs voor mijn stemming. Daarna paroxetine gehad. Dat begon na een week of zes wel wat te doen. Dat beetje verlichting dat het gaf was heel fijn, maar ik voelde bijna van het begin af aan dat het niet voldoende was. Mijn psychiater was echter bang voor een terugval als ik zou afbouwen om over te stappen op een ander ad, zeker omdat je natuurlijk nooit de garantie hebt dat het volgende ad wat je probeert wél werkt bij jou. Bij afbouwen zou ik ook de werking van de paroxetine kwijt zijn en dat durfde ze dus niet aan. Heb toen heel lang therapie gehad. Toen ik twee jaar later wat stabieler was, durfde ze het wel aan, ook wel omdat ik vol bleef houden dat ik verder wilde zoeken of er een ad was wat meer voor mij deed. Bijna een jaar geleden ben ik overgestapt op venlafaxine (een snri) en toen ging het in een periode van weken ineens zoveel beter! Zo ontzettend bijzonder! Ik heb heus ook heel hard gewerkt in de therapie en daar heel veel geleerd, maar dat heeft er niet voor gezorgd dat mijn basisgevoel verandert is. Dat komt ècht door de ad. En juist nu ik me zoveel beter voel, kunnen al die dingen die ik in therapie geleerd heb veel beter tot hun recht komen.
Het is altijd een zoektocht naar een ad dat bij jou werkt. Het is nooit te voorspellen welk ad bij een patiënt werkt. Het is echt trial and error. Het kan dus even duren voor je de goede gevonden hebt. Maar het is de moeite waard om te blijven zoeken tot je het juiste medicijn gevonden hebt.