NavΒ het gierige mensen topic ben ik nieuwsgierig hoe andere mensen denken over fooi geven?
Wie geef je zoal fooi?
Hou je je met fooi geven aan de percentage's die er gemiddeld voor staan of rond je bedragen gewoon af?
Hou je op vakantie ook rekening met de gebruiken en percentages van fooi geven die daar gelden?Β
Als je geen fooi geeft uit principe, wat is dan de reden dat je tegen fooi geven bent?Β
Mijn antwoorden.
Ik geef vaak fooi, ik heb dat zo geleerd.
Ik geef fooi in de horeca, aan de bezorger van maaltijden, aan de glazenwasser, aan taxichaufeurs, soms in een kledingwinkel als ik heel goed geholpen ben. Ik heb me nooit echt verdiept in de gebruikelijke percentage's fooi dus daar hou ik geen rekening mee. Ik rond in de horeca meestal af naar boven + 10 a 15 euro (soms 20 tot 30 euro als we echt met een grote ploeg > 12 mensen zijn).
De kapper, glazenwasser en maaltijdbezorger rond ik ook altijd af zodat ze tussen de 1 en 5 euro fooi krijgen. De taxichauffeur is helemaal afhankelijk van hoe de rit was (afstand en of er een normaal gesprek uit kwam) en varieert van 50 cent om af te ronden naar een rond bedrag tot 5 euro (meestal een schipholtaxi dan ben ik in de vakantiestemming).
Op vakantie kijk ik nooit van te voren wat de gebruiken van het land zijn, best dom want je kunt mensen ook beledigen met fooi, gelukkig is me dat nog nooit gebeurt. Daar hanteer ik een beetje dezelde regels die ik voor mezelf hier in Nederland ook heb.
Mijn man en het personeel krijgen ook geregeld wel wat fooi. Vooral voor klussen als lekkage's, gesprongen leidingen, verstopte leidingen, dingen waarmee mensen echt blij zijn dat we ze snel voor ze op hebben kunnen lossen (24 uurs service).