Oh, mijn tante is Koningin der Krenterigheid.
Het begint al met je verjaardagskaart. Dat was een dubbele kaart aan haar gericht waar ze de beschreven kant van af heeft geknipt of een enkele kaart waar ze een papiertje over de tekst van heeft geplakt. Vervolgens is hij gefrankeerd op haar werk.
Dan wat voorbeelden van cadeautjes die mijn familie en ik van haar hebben gekregen:
- Een gebroken, knaloranje kaars
- Een washandje en handdoek die al gewassen waren
- Een plantenboek uit de jaren 70 wat nog van mijn opa en oma was
- Een proefverpakking tampons
- Een oogmasker wat ze gratis in het vliegtuig had gehad
- Een pot jam waar al een deel uit was met schimmel
- Snoepgoed wat over de houdbaarheidsdatum was (3 x gebeurd)
- Slingers om op te hangen met een laag stof erop
- Een gratis rompertje van de Etos.
Dit alles verpakt ze in cadeaudozen van Chanel of Dior van cadeaus die ze zelf heeft gekregen.
Als er nog een laagje wijn in de fles zit in een restaurant, neemt ze de hele fles mee.
Nee, het is geen arme vrouw.
Onze buren waren ook krenten, ook geld zat verder, mijn moeder leende een keer 2 kippeneitjes aan de buurvrouw. Mijn opa had kleine kippen, dus die eieren waren ook niet heel groot. Kreeg mijn moeder een paar dagen later 1 groot ei terug.
En als ze een nieuwe (tweedehands) auto hadden, ging de buurman avonden lang in zijn auto op de oprit zitten, beetje met het stuur in zijn handen en op de knopjes te drukken. Hij reed er niet meer weg, want dat kostte benzine.
Ze wilden sowieso vanalles van ons lenen, zelfs onze tent om mee op vakantie te gaan. Dat deed mijn vader niet. En ze wilden in onze meterkast kijken hoeveel energie en water we verbruikten enz.
De buurman douchte op het werk, was gratis.