Zelf geen ervaring mee, maar ik zie het in mijn werk wel heel veel. Ik geef les aan deeltijdstudenten, veel van hen hebben kinderen en daarnaast een baan. (Deeltijd houdt bij ons in dat je er een half jaar extra over doet, colleges ed zijn samen met de voltijdstudenten.) Ze ervaren het over het algemeen wel als zwaar, zeker omdat er bij de opleiding waar ik werk ook stage bij komt kijken. Ze hebben echt een goed vangnet nodig. Studenten die tijdens hun studie een kind krijgen lopen bij ons meestal een vertraging op (ook de vaders). Lijkt me ook logisch en ik denk dat je dat ook niet als problematisch moet zien, maar meer als gegeven. En er zijn ook studenten die het wel redden, laatst een studente die ‘gunstig was uitgerekend’ (vlak voor de zomervakantie) en die al haar werk zo goed gepland had, dat ze het gewoon haalt binnen de nominale studieduur.
Zelf wil ik ook weer studeren, maar ik wacht tot de kinderen ouder zijn. Nu kan dat ook prima, want ik heb werk wat ik super leuk vind en mijn kinderen zijn al niet meer super jong.