Toch6 Ja dat weet ik nu niet. Denk slecht opnemen, vond de stijging (pre-zwangerschap) ook langzaam gaan. Al kon ik pas op Google niet vinden wat een gemiddelde stijging van ferritine met hulp van ijzertabletten is dus misschien is het wel normaal hoor
Hier durf ik geen antwoord op te geven, bij mij stijgt mijn HB volgens het boekje, maar als ik stop daalt het net zo hard als dat het steeg. Mijn ferritine is altijd veel te laag. Ik denk eerlijk gezegd dat de stijging van ferritine ook langer duurt als je hb. Er is 5 jaar geleden bij mij, ook een hartruis geconstateerd door mijn bloedarmoede in het amc.
Toch6 Ja daar ben ik dus bang voor, dat ik net eronder schiet waardoor het wel moet. Of juist dat net niet en lange weg te gaan met pillen.
Ja lastig allemaal, ik kan mij voorstellen dat je daar helemaal niet op zit te wachten. Al vind ik het idee van een bloedtransfusie minder eng dan een ijzerinfuus. ( ik werd na 10 minuten van het infuus afgehaald omdat ik een allergische reactie had)
Misschien kan je naast een eventueel bevalplan ook een plan maken met je verloskundige hoe je het ijzertekort gaat oppakken na de bevalling. Een ijzerinfuus is misschien wel noodzakelijk om goed te kunnen functioneren. Ik heb toen wel even gehuild toen ik geen bloedtransfusie kreeg.🫣 Ik mocht bij mijn jongste bijvoorbeeld 6 weken geen traplopen ivm de ernstige bloedarmoede.😅 In die situatie wil je niet terecht komen.
Uit onderzoek is gebleken dat het lichaam met 2 keer per week ijzer slikken het beter opneemt. Maar mijn huisarts is het opgevallen dat er ook een groep is die bemerkt dat het 2 keer slikken per week te weinig is en dat ze overstappen op elke dag. Dus misschien kan je ook eens kijken (dmv bloedprikken) wat je lichaam eigenlijk aangeeft als je een maand lang elke dag slikt.