Op stok.
Kleine papegaai kan al even op stok zitten. We hebben er 2 in de kooi gezet waarbij hij de ene makkelijk op kan komen en de ander met wat meer moeite. Hij ging er meteen op! Heel erg lang houdt kleine papegaai het nog niet vol om er ook echt op te zitten, vooral slapen nog niet. Na een tijdje gaat ie toch weer liever languit op de grond liggen om daar verder te slapen. Ik heb bij de hogere stok ook een speeltje opgehangen, hij schrok zich eerst suf maar even later zat ie er toch even voorzichtig aan.

Vast voer.
Kleine papegaai moet vast voer gaan eten overdag. Hij lijkt daar alleen nog niet veel zin in te hebben. Hij krijgt nu alleen smorgens en savonds nog pap. Tussendoor zal hij het zelf moeten doen met wat er in zijn bakje zit. Hij krijgt nu een mengeling van zaden, pellets en gedroogd fruit. Gister was hij best wat afgevallen omdat hij eigenlijk geen vast voer wil eten nu. Vanmorgen had wegen ook niet echt nut omdat m an hem zat te voeren toen ik beneden kwam. Eerst wilde hij juist liever dat dan zijn pap en nu is het andersom. Af en toe hoor ik hem wel door zijn voerbakje rommelen maar echt eten, amper.. Mijn man vindt dat ie dan maar weer 3x per dag pap moet. Ik begin daar niet aan want bij zijn ouders zou hij ook niet meer naar wens pap krijgen. Daar zou hij ook gedwongen worden om zelf te gaan eten. Eivoer eet ie wel echt zelf, maar dat is zacht en kleine korrels dus weinig moeite.

Vliegen.
Kleine papegaai heeft zijn vleugels ontdekt! Hij kan natuurlijk nog niet vliegen, daar is ie nog te jong voor, maar hij oefent al wel regelmatig met zijn vleugels fladderen. Over een paar weken kan hij het wel! Dan moeten we oppassen dat hij niet probeert om door ramen te vliegen.

Janken.
Ik noem het maar janken, het zijn van die zielige geluidjes. De ik heb honger geluidjes, voer mij alsjeblieft! Hij doet het alleen bij mijn man, niet bij mij. Ik denk dat dat komt omdat ik er niet op reageer een mijn man wel. Mijn man vindt het grappig en geeft hem dan juist aandacht. Daar moeten we het nog even goed over hebben want nu klinkt het nog schattig dat gejank, maar straks gaat ie schreeuwen als hij dan plotseling geen aandacht krijgt.. Aanleren is makkelijker dan afleren.

Looprooster.
We hadden het looprooster nog even uit de kooi gelaten omdat kleine papegaai nog niet zo goed lopen kon en man z'n pootje moest bevrijden tussen de spijlen. Ik heb zojuist besloten dat het rooster er per direct weer in gaat. Ik word knettergek van alle snippers die hij eruit werkt door de rommelen op de bodem. Hij kan ondertussen ook al een stuk beter lopen dus hij went er maar aan en hij zit nu toch steeds vaker op een stok. Alleen snachts ligt ie nog languit op de bodem.

Vast voer.
Het eten van vast voer lijkt al beter te gaan. Na een paar dagen wat te zijn afgevallen was ie vanmorgen eigenlijk weer wat aangekomen. Hij zit ook vaker bij zijn voerbakje. Ik heb de pellets die erin zitten verkruimeld zodat ze makkelijker te eten zijn. Ik moet nog even bekijken of hij de zaden wel pelt of ze zo door slikt. Ik kan niet vinden of het kwaad kan als hij ongepelde zaden eet. Ik moet ook nog proberen maagkiezel bij hem naar binnen te krijgen nu hij toch vast voer gaat eten. Bij pellets is maagkiezel niet nodig, maar bij zaden wel, ze helpen bij het keuzen en verteren van de zaden. Na een tijdje poept een vogel ze weer uit en moeten ze nieuwe eten. Project voor vandaag, maagkiezel naar binnen werken.

Heeft hij geen last van de warmte gehad? Fijn dat hij aangekomen is! Leuk om te lezen hoeveel hij ook moet leren 🙂

Wat zijn pellets precies? Soort in elkaar gedrukte zaden?

Honkeytonk
    Hij heeft gelukkig geen last van de warmte. Maar heel warm is het hier ook niet binnen, het warmst was tot nu toe 23°.
    Pellets kun je eigenlijk net zien als honden brokjes maar dan samengesteld voor papegaaien.

• [verwijderd]

Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet als hij lang uit op de bodem ligt😅

12 dagen later

I believe I can fly, I believe I can touch the....
      Gecrashed in het raam🤣 kleine papegaai kan plotseling vliegen! Hij was natuurlijk al regelmatig aan het oefenen. Voor we er erg in hadden lag ie in het raamkozijn! Vanuit z'n kooi zo plotseling opgestegen. Hij kan het dus, hij moet nu ook leren landen natuurlijk. De eerste vlucht is een feit.

Pap.
      Nog even en dan mag kleine papegaai over naar 1x per dag pap. Ik kijk er wel naar uit, door de zwangerschap vind ik dat spul namelijk vreselijk stinken, net als kleine papegaai zelf. Ik heb hem zelf dus niet zoveel, gelukkig maakt man het goed met een overvloed aan aandacht voor het diertje. Ook de kinderen geven graag aandacht.

Op vakantie.
      Oké het is maar een weekendje weg maar we gaan dus ook vakantie. Ik wilde kleine papegaai eigenlijk niet meenemen, het is een lange rit en in de auto vindt ie eigenlijk ook niet leuk. Van mij mocht ie wel gaan logeren bij een oom, maar man vond dat geen goed idee omdat hij nog zo jong is. Nu hij dus vliegen kan hopen we maar op het beste als we onze bestemming hebben bereikt. Binnen is het natuurlijk geen probleem, daar kan ie geen kant op, maar het was de bedoeling dat kleine papegaai ook mee naar buiten mocht.. We vertrekken morgen al vroeg dus we kunnen niet nog even snel naar de dierenwinkel om een harnas te kopen zodat hij veilig mee naar buiten kan. Misschien is ie nu ook wel erg geschrokken daar hij het vliegen nog even uit zijn hoofd laat😅

Op vakantie #2.
      Vrijdag zijn we weg gegaan, mijn man had smorgens vroeg nog even iets in elkaar getimmerd waar kleine papegaai in de auto op kon zitten. Hij vond het erg leuk! Steeds naar buiten kijken en gelukkig niet bang. Bij de tussenstops bleef er steeds iemand bij hem, alleen toen we gingen eten was hij even een half uurtje alleen in de auto. Het was bewolkt en regenachtig dus gelukkig niet te warm voor kleine papegaai in de auto. We hadden voor in het huisje een oud boodschappenkratje meegenomen met wat stokken zodat hij daar ook een eigen plekje had. We merkten wel dat hij even moest wennen en als we erg waren geweest moest hij er meteen weer bij. Thuis is er natuurlijk eigenlijk altijd wel iemand aanwezig dus alleen zijn is hij nog niet zo gewend. Het vliegen heeft hij ook gewoon geoefend, we besloten al heel snel om de gordijnen in de woonkamer dicht te laten zodat hij niet direct tegen het glas zou knallen. Hij heeft toch hier en daar een flinke klap gemaakt, hij is nog aan het leren natuurlijk. Al met al ging het beter dan ik verwachte, al moesten we elke dag best vaak overal poepjes opvegen omdat hij natuurlijk niet opgesloten zat zoals in een kooi. Ook de terugweg heeft kleine papegaai zich voorbeeldig gedragen, nog beter als de heenweg eigenlijk. Nu zijn we allemaal bekaf, morgen gaan we heerlijk uitslapen en het komt heel mooi uit dat kleinvee papegaai vanaf morgen alleen nog savonds pap krijgt, daar hoef ik dus niet meer mijn bed voor uit!

23 dagen later

Het is alweer even geleden sinds ik een update heb geplaatst.

Kleine papegaai is niet meer zo klein, hij is al best groot gegroeid. We verwachten dat hij nog wel een stukje groter wordt omdat zijn ouders ook groot voor het soort zijn. Vandaag heb ik nieuwe pellets voor hem gekocht, samen met een fruit en noten mix. Hij eet er al goed van. Ik was naar de groothandel gegaan, eigenlijk voor de hele kleine pellets omdat hij met het doorbijten er zo'n zooi van maakt, maar die hadden ze niet. Nu weer gewone maar dan zonder fruitig smaakje en geurtje. De oude zat flink kleurstof in en dat was duidelijk aan de poepjes te zien. Als hij veel rood gegeten had was de ontlasting ook rood, lijkt me toch niet zo'n goed idee. Ik moet nu wel weer op gaan letten of hij de nieuwe pellets ook eet, anders moet ik het eerst vermengen met de oude.

Het vliegen gaat ook heel goed, het landen lukt ook steeds beter. Sinds deze week lukt het hem om vanuit de kamer naar de keuken te vliegen en landt dan keurig op de tafel. Als hij een rondje door de kamer vliegt, landt ie ook weer netjes op de kooi als hij niemand ziet op wiens hoofd hij kan landen😂. Het schreeuwen wordt ook langzaam minder nu mijn man ook door heeft dat hij dat toch echt moet negeren. Hij schreeuwde ook vooral naar mijn man omdat man dan aandacht gaf, maar tijdens het avondeten is dat toch wel heel vervelend. Ook als man hem nu bij zich heeft en hij gaat door met schreeuwen zet man hem ook terug in de kooi. Hij mag er best bij zolang hij zijn volumeknop laag of uit heeft staan.

Ik probeer sinds gister of ik hem 'zindelijk' kan krijgen. Zodra hij bij je komt moet hij altijd poepen. Het zijn meestal ook flinke poepjes omdat hij naar mijn idee best veel eet, maar ja, vogel in de groei en zo en hij is niet dik. Dat willen we niet, dat we eerst zijn kont in de gaten moeten houden voor we echt aandacht geven. Ook tegen mijn man gezegd dat we zindelijkheid gaan proberen te trainen. Dat betekent dat zodra hij met zijn kont gaat schudden hij terug gezet wordt in de kooi. Ik hoop dat hij zo door krijgt dat hij niet op tafel of schoot of de bank moet poepen maar in de kooi. Hij krijgt ook nog steeds savonds pap, dat vindt ie echt nog lekker. Hij krijgt het nu alleen niet meer met een spuitje, wat eigenlijk veel sneller ging, hij krijgt nu het schaaltje op een oude krant en kan hij zelf eten zoveel/ weinig als hij zelf wel.

Het gaat eigenlijk heel goed met de 'kleine' papegaai. Hij lijkt vrolijk te zijn, houdt alles in de gaten, speelt, klimt en vliegt. Hij wil er graag bij horen en reageert ook graag met vrolijke geluidjes op de stofzuiger. Badderen moet hij nog even aan wennen, dat vindt ie nu nog niks. Het enige minpuntje dat ik eigenlijk ervaar is dat ik onderschat heb hoeveel troep hij maakt😅.

Heerlijk zo'n vogel! Lijkt me echt super leuk! En idd vogels maken behoorlijk veel zooi hahah

Marshmallow
        Hij is ook echt super leuk! Ik kan er ook echt van genieten als hij plezier geluidjes maakt, of van die geluidjes die beschreven worden dat ze die maken als ze zich fijn voelen. Gelukkig ben ik toch al gewend om dagelijks de stofzuiger er door te trekken anders was ik gek geworden van de rommel denk ik. Elk levend wezen maakt natuurlijk troep, alleen was ik vanmorgen wel een klein beetje gefrustreerd dat ie er nu wel echt een enorme bende van had gemaakt met zijn eten. Zoveel had hij op de grond weten te gooien. Dan moet ik mezelf even herinneren dat ik zélf graag een grote vogel wilde hebben en dat die troep er nou eenmaal bij hoort. Maar nu is de stofzuiger er weer langs geweest dus het is weer even schoon bij de kooi😄

Papegaaien maken echt de meeste rotzooi ooit haha. Die van mij had er ook echt een handje aan om zijn voer lekker overal rond te smijten. Vooral als ik net alles schoon had.

Cactusje dat is het enige waar ik mij ook aan stoor. Mja dat is nu dus elke dag de stofzuiger erdoor. Gister avond niet gedaan dus ga t nu doen. Zal zo een foto toevoegen van de speelboomplaat. Kooi hebben we minder rommel omdat de voerbakjes onder in de kooi zitten en hij daar alleen in slaapt. Je kan ook plexi glas tegen de kooi aanmaken bij de voerbakjes. Dan valt t terug te kooi in. weg
          Zo'n staat er net vol op maar de plaat vangt t meeste op en dan iets rond de plaat.

Zo'n boom willen we in de toekomst waarschijnlijk ook nog aanschaffen, de bakjes hangen ongeveer halverwege de kooi, dus best hoog. De opvang randen rondom de kooi houden ook nog best wat tegen gelukkig. Papegaai had gister gewoon flink door zijn bakje gegraven waardoor hij er zo'n bende van had gemaakt. Misschien dat het bakje toen ook te vol zat en hij op zoek was naar iets lekkers.

Mijn man heeft nu alleen bedacht dat hij zich plukt. Gisteravond kwam hij met de papegaai naar me toe en zei, kijk hier en hier, allemaal kleine kale plekjes. Ik zag zelf vooral plekjes waar de veren gewoon niet erg netjes zaten waardoor het best kon lijken dat hij daar een beetje kaal was. Papegaai laat wel regelmatig een paar dagen best wat van die pluizige veertjes vallen, maar dat heb ik laatst al eens opgezocht en dat schijnt normaal te zijn. Hij laat ook bijna geen groene veren vallen, als hij echt zou plukken zou ik die toch ook moeten zien? Ik heb zelf ook het idee dat hij het wel fin vind hier dus waarom zou hij plukken? Hij krijgt best veel aandacht, zit niet continu opgesloten, de kooi gaat eigenlijk alleen voor de nacht nog dicht omdat hij op de kooi blijft als er niemand thuis is, heeft speelgoed, hij kan door de woonkamer vliegen dus beweging krijgt ie ook. Ik heb hem net gedoucht, als ie nat is kan ook ook beter kijken of ie echt kale plekjes heeft maar ik zie niks bijzonders? Ik zie geen plekjes waar minder veren zitten dan op andere plekken. Volgens mij ziet mijn man spoken..

• Dahlia hebben hierop gereageerd.

Cactusje pluizige veertjes zijn normaal. Als hij echt aan t plukken is dan zie je complete veren liggen met kleur. En dan ook de pen erbij. Als een papegaai in de rui is dan kan hij ook wat kaler zijn maar die van jullie is nog erg jong dus het kan ook zijn dat hij te ruw zijn veren wast en dat hij de veren perongeluk te hard uittrekt. Als je echt veel veren met kleur ziet liggen dan is t niet goed. Houdt er ook rekening mee dat als ze nieuwe veren krijgen eerst een bloedpen komt en dat daar dus bloed uit komt als de echte veer komt. Voor t geval je schrikt als je bloed ergens ziet 😉.

Dahlia
              Dat dacht ik dus al, ik kom af en toe een klein groen veertje tegen. Als hij zou plukken zou ik er meer moeten zien. Ik heb vanmorgen ook nog voor de zekerheid tussen de houtsnippers gekeken en daar liggen ook geen gekleurde veren. Het stukje van jou bevestigd voor mij dat mijn man spoken ziet. Maak ik me voor niks een beetje zorgen dat mijn papegaai zich misschien toch niet zo prettig voelt als dat het lijkt.