Het is alweer even geleden sinds ik een update heb geplaatst.
Kleine papegaai is niet meer zo klein, hij is al best groot gegroeid. We verwachten dat hij nog wel een stukje groter wordt omdat zijn ouders ook groot voor het soort zijn. Vandaag heb ik nieuwe pellets voor hem gekocht, samen met een fruit en noten mix. Hij eet er al goed van. Ik was naar de groothandel gegaan, eigenlijk voor de hele kleine pellets omdat hij met het doorbijten er zo'n zooi van maakt, maar die hadden ze niet. Nu weer gewone maar dan zonder fruitig smaakje en geurtje. De oude zat flink kleurstof in en dat was duidelijk aan de poepjes te zien. Als hij veel rood gegeten had was de ontlasting ook rood, lijkt me toch niet zo'n goed idee. Ik moet nu wel weer op gaan letten of hij de nieuwe pellets ook eet, anders moet ik het eerst vermengen met de oude.
Het vliegen gaat ook heel goed, het landen lukt ook steeds beter. Sinds deze week lukt het hem om vanuit de kamer naar de keuken te vliegen en landt dan keurig op de tafel. Als hij een rondje door de kamer vliegt, landt ie ook weer netjes op de kooi als hij niemand ziet op wiens hoofd hij kan landen😂. Het schreeuwen wordt ook langzaam minder nu mijn man ook door heeft dat hij dat toch echt moet negeren. Hij schreeuwde ook vooral naar mijn man omdat man dan aandacht gaf, maar tijdens het avondeten is dat toch wel heel vervelend. Ook als man hem nu bij zich heeft en hij gaat door met schreeuwen zet man hem ook terug in de kooi. Hij mag er best bij zolang hij zijn volumeknop laag of uit heeft staan.
Ik probeer sinds gister of ik hem 'zindelijk' kan krijgen. Zodra hij bij je komt moet hij altijd poepen. Het zijn meestal ook flinke poepjes omdat hij naar mijn idee best veel eet, maar ja, vogel in de groei en zo en hij is niet dik. Dat willen we niet, dat we eerst zijn kont in de gaten moeten houden voor we echt aandacht geven. Ook tegen mijn man gezegd dat we zindelijkheid gaan proberen te trainen. Dat betekent dat zodra hij met zijn kont gaat schudden hij terug gezet wordt in de kooi. Ik hoop dat hij zo door krijgt dat hij niet op tafel of schoot of de bank moet poepen maar in de kooi. Hij krijgt ook nog steeds savonds pap, dat vindt ie echt nog lekker. Hij krijgt het nu alleen niet meer met een spuitje, wat eigenlijk veel sneller ging, hij krijgt nu het schaaltje op een oude krant en kan hij zelf eten zoveel/ weinig als hij zelf wel.
Het gaat eigenlijk heel goed met de 'kleine' papegaai. Hij lijkt vrolijk te zijn, houdt alles in de gaten, speelt, klimt en vliegt. Hij wil er graag bij horen en reageert ook graag met vrolijke geluidjes op de stofzuiger. Badderen moet hij nog even aan wennen, dat vindt ie nu nog niks. Het enige minpuntje dat ik eigenlijk ervaar is dat ik onderschat heb hoeveel troep hij maakt😅.