De laatste tijd heb ik van verschillende mensen gehoord dat ze twijfelen over of hun posts iets bijdragen, of soortgelijke opmerkingen. Daardoor vroeg ik me af: waarom zijn wij hier? Is het omdat je een nuttige bijdrage wilt leveren, omdat je het fijn vindt om te lurken, omdat je graag deelneemt aan discussies? Wil je iets leren of je vermaken of ontspannen? Dat alles tegelijk? Ik ben benieuwd!

Zelf ben ik in elk geval totaal niet bezig met of jullie mijn bijdragen nuttig vinden, je hebt het maar met me te doen. Ik kom hier voor de gezelligheid, om sociaal te kunnen doen zonder naar buiten te hoeven, inkijkjes te krijgen in jullie levens en daardoor meer inzicht te krijgen in hoe anderen in elkaar steken, te leren en lezen hoe jullie het ouderschap aanpakken en om af en toe wat te discussiëren over interessante onderwerpen.

Ik kom hier vooral om te lezen hoe anderen over bepaalde zaken denken. Vind ik interessant en leerzaam. Echt iets bijdragen aan dit forum doe ik naar mijn mening niet echt. Ik post hiervoor te weinig.

Ik zit hier gewoon voor de lol. Vind het ook wel leuk om boeiende gesprekken te hebben met anderen. Wat ik wel boeiend vind is dat je in je eigen vrienden/kennissenkring vaak mensen hebt met dezelfde interesses en manier van in het leven staan en op dit forum zitten daar heel veel verschillen in, dat maakt het wel leuk. Als ik nuttig wil zijn ga ik wel het huishouden doen of vrijwilligerswerk ofzo 😉

Ik lees ook graag over andere levens, meningen, dat leer ik uit, het helpt soms eens anders naar de wereld te kijken (zoals bij religie topic) ik ben niet echt bezig of men mij nuttig vind of niet haha. Maar ik vind elke post bijdragen en nuttig binnen een forum. Je hoeft niet elke dag 35 dingen te plaatsen om nuttig te zijn. Of hele maatschappelijke verantwoorden dingen te zeggen.

Zo vond ik mijn bijdrage in een kletstopic over marktplaats voor dierentuinen heel nuttig (vooral het antwoord wat ik kreeg). Gebruik het op elke gelegenheid tegenwoordig 😂

• [verwijderd]

In eerste instantie op ZP om mee te lezen in de miskraamtopics, om er de moed in te houden dat het bij ons ook misschien nog eens zou gaan lukken.
    Tegenwoordig, nu het gelukt is, in het begin om opvoedervaringen telezen, maar tegenwoordig vooral voor de gezelligheid, en om mijn niet-werkgerelateerde Nederlands taalgebruik bij te houden.

Ik ben echt een forumdier. Hang al rond op fora sinds mn 15e. Ik heb veel behoefte aan ideeën uitwisselen, meningen overkauwen, discussiëren, leren hoe andere mensen over dingen denken / dingen aanpakken etc. Ik heb niet het idee dat mijn posts dan nuttig voor anderen moeten zijn of zoiets. Ik kom voor mn ontspanning en om (al niet nuttig) te kletsen. En vind dat anderen dat ook vooral moeten doen. Als iedereen hetzelfde post/vind is er tenslotte ook niks aan. Dat iedereen anders is, is nou juist het leuke.

Vulpen Jouw laatste alinea geldt ook voor mij. Ik vind het fijn een klankbord te hebben, meningen van anderen te horen, soms lekker te kunnen klagen.

Ik kom hier om :

• een klankbord te hebben
        • voor de gezelligheid
        • om ideeën op te doen,
        • te lezen hoe anderen over bepaalde onderwerpen denken
        • lekker te klagen
        • tips te vragen aan iedereen die mij en mijn omgeving niet kent en dus een meer objectief advies kan geven

Ik vond mijzelf nooit zo'n forumtype. Was in mijn beleving iets voor introverte mensen of zo (lekker generaliserend I know) Maar tijdens mijn eerste zwangerschap wilde ik alles weten over kinderen krijgen en ben ik (op advies van) een vriendin '''lid'' geworden van ZP. Daar veel geleerd over zwangerschap maar vooral ook daarna om tips te krijgen over mijn huilbaby (echt heel veel aan gehad)

Bij de tweede vond ik het leuk om een beetje te kletsen maar echt informatie zoek ik niet meer. Tegenwoordig loop ik wel eens tegen zaken aan en dan open ik een topic maar het meeste ben ik hier om meningen, argumenten etc van andere mensen te lezen. Ik vind het gewoon interessant om te lezen hoe andere mensen over zaken denken of aanpakken.

Ik zou meer willen ''bijdragen'' maar vaak ontbreekt het mij aan tijd waardoor ik niet verder kom dan wat lezen en korte reacties vaak. Ik gebruik het dus als informatiebron, vermaak, maar zie jullie ondertussen ook wel een beetje als mijn virtuele vrienden. (ik zeg best vaak tegen mijn man: iemand van het forum, forumnaam, heeft echt iets heftigs, blabla 🤣 )

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ooit begonnen met dezelfde reden als [verwijderd] Via zp uiteindelijk ook bij de arts uitgekomen, die ons wel kon helpen om kinderen te krijgen. Vervolgens blijven hangen voor de gezelligheid, maar ook enorm veel tips opgedaan. Uiteindelijk een beetje klaar met het gerel na 10 jaar zp over altijd dezelfde onderwerpen (en altijd dezelfde betrokken langspeelplaat leden). De popcorn was voor mij op.

Hier ben ik voor de gezelligheid, sommige discussies vind ik interessant, het lezen van andere meningen doe ik erg graag en ik vind het leuk om te zien en te lezen hoe anderen leven. Daarnaast vind ik het een hele geruststelling dat we grotendeels allemaal met hetzelfde worstelen. Niemand is raar of gek, maar we zijn allemaal zo ontzettend normaal met onze rare en gekke dingen.

Daarbij is het voor mij ook een manier van sociaal contact hebben (het is minder triest dan het klinkt 😉). Ik spreek bewust max. 1x per week iets met vrienden af. In de praktijk bij voorkeur minder. Meer behoefte heb ik niet. Zet mij wekenlang op een onbewoond eiland met een forum bij de hand, zou ik dat prima vinden. Ik ben graag alleen en voor mij is dit voldoende.

• [verwijderd]

Voor de gezelligheid, soort sociale contacten zonder de deur uit te moeten. Meningen van anderen lezen. Ontspanning. Discussieren en daarvan leren. In het begin op zp (2007) praten met andere zwangeren / nieuwe moeders. Onzekerheid over de zwangerschap / het moederschap delen en heel veel lezen over hoe anderen daarmee omgingen.
          Ik heb nooit de gedachten gehad dat mijn bijdrage nuttig moest zijn (dan kan je 9 van de 10 van mijn topics en reacties opdoeken). Ik ben er gewoon en als iemand mijn reacties nutteloos of overbodig vind tja... shit happens... zo gaat dat vast in real life ook.

• [verwijderd]

Hopsatee ik heb bij een aantal van hier weleens zitten huilen bij het lezen van berichten. Ik vind virtuele vrienden wel een goede benaming. Het kan mij echt raken en dat heb ik bijv. met echte vreemden of op mijn werk niet /minder.

[verwijderd] Ja erg herkenbaar! Het verhaal van Madeliefje (en meer hoor, maar die schiet mij het eerst te binnen) is echt iets waar ik dan ook van slag van ben. Je ''kent'' elkaar toch een beetje. Of heel grappig ik bedenk wel eens iets en denk dan: dat zou ik eventueel Treez ook kunnen vragen 😂

Ik wilde graag ervaringen lezen van andere vrouwen die zwanger waren en de zelfde chronische ziekte hebben als ik. Ik voelde mij nogal schuldig wat medicatie betreft. Daarna kwam de huilbaby en kma periode en zocht ik tips.

Nu is het vooral een soort van sociaal zijn zonder de deur uit te hoeven. Ik ben verplicht tbm (afgekeurd) en heb dus dagelijks minder contact met anderen en vind het soms fijn hier te kunnen discussiëren en soms lekker onredelijk/tegendraads te zijn als ik mij niet goed voel. Sorry.🙈Maar het onredelijk zijn doe ik vooral op het andere forum, daar is namelijk een groot gedeelte onredelijk en hard en er hangt een totaal andere sfeer als hier.

Ik wil trouwens - als dat mag- de gene bedanken voor een tijdje terug in het biecht topic, ik kon niet meer reageren omdat ik het nogal moeilijk vind, ( door het onderwerp) maar jullie hebben mij echt ontzettend geholpen. Dank je wel daarvoor! 😊

iMoeder Ik heb ook vanaf mijn 15e of zo altijd op een forum gezeten, dat is gewoon meer dan de helft van mijn leven! Ik weet helemaal niet hoe dat is joh, een leven zonder een forum.

Begonnen op zp om (ongegeneerd) over zwangerschap te kunnen kletsen. Inmiddels hang ik daar al bijna 10 jaar rond.

Avdk... gewoon nieuwsgierigheid en sommige leden niet willen missen

Ik ben ooit lid geworden van t zp forum omdat ik van een vriendin destijds had gehoord dat t leuk was en fijn als je zwanger wilde worden/was. Na de 2e geen behoefte meer, ik wil immers geen kinderen meer. Zit hier voor mijn vermaak, af en toe wat te kunnen delen en hier en daar mijn mening te geven. Vind ik nog steeds lastig.
                Zit naast dit forum al bijna 16 jaar op een ander forum. Daar vind ik het zo grappig dat we samen ouder worden. Al zoveel meegemaakt met dat clubje mensen. Net zoiets als wat heel veel hier hebben. Erg waardevol.

• [verwijderd]

Om, als onzekere moeder, advies te vragen zonder dat mensen het schaamrood op mn kaken zien en omdat het achter een schermpje makkelijker communiceren is voor mij. Ik kan nadenken voor ik iets typ.
                  Maar ook omdat ik er al zoveel van heb geleerd en nog steeds.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ysabella ik wil jou bedanken dat ik jou mijn digitale / forum vriendin kan noemen! Want ook dat hebben zp en dit forum me gebracht. Digitale vrienden. De 1 dierbaarder dan de ander. Met de 1 om grapjes te maken en plezier te hebben en weer een ander om mijn geheimen / gevoelens neer te leggen en daarna zulke goede adviezen te krijgen (die ik eergisteren weer eenmalige naast me neer heb gelegt maar dat vertel ik je nog wel als ik mijn schaamte te boven ben) . Hoeveel ik ook van mijn real life vriendinnen hou dit soort dingen waren een brug te ver met hun te delen en het heeft me zo goed gedaan het niet voor me te hoeven houden. Een soort gedeelde smart is halve smart. Die gesprekken zijn me dierbaar en deze vriendschappen wil ik koesteren. Vooral die met @Ysabella en @[verwijderd] die hebben echt een speciaal plekje in mijn hart en hoop dat ze daar nog jaren lang zullen blijven. Klinkt lekker emo (en ben ook redelijk instabiel op het moment) maar hou digitaal echt van jullie! Spreek jullie vaker dan sommige real life vriendinnen en familie leden. Die band is gewoon naar heel sterk gegroeid en daar ben ik jullie dankbaar voor. ❤❤

Vindt het wel fijn en interessant. Ooit begonnen op het Viva forum omdat ik vreselijk liefdesverdriet had en toen ik net een baby had was zp echt een eyeopener voor mij! Veel van geleerd!
                      Maar vindt het ook heerlijk van die leuke fototopics of maffe plaatjes.
                      En merk na het ongegeneerd klagen topic ook wel dat het ook bij anderen niet altijd koek en ei is.
                      En wat sommige leden hier overkomt kan ik gewoon best verdrietig van worden.
                      Het leven is niet maakbaar en soms echt even niet leuk. Gelukkig kan je hier op dit forum terecht voor raad en steun of gewoon even spuien.