Born2bme Goede en gezegende ramadan meiden! Als je ongesteld bent mag je dus niet vasten? De gemiste dagen moet je wel inhalen toch? Plak je die dan achter de ramadan vast zeg maar of doe je dat op een ander moment?
Kipsate Born2bme De gemiste dagen dien je inderdaad in te halen. Je mag zelf weten wanneer je deze inhaalt.
[verwijderd] Succes met de start vandaag! Ik heb een paar vragen; Mag je niet vasten wanneer je ongesteld bent, of hoeft het niet? En wanneer mag of hoef je nog meer niet te vasten? Moet je het altijd inhalen als je een periode tijdens ramadan niet gevast hebt?
Hooyo-shimbir [verwijderd] Als je ongesteld ben mag je idd niet vasten die dagen dien je voor de volgende ramadan in te halen. Het liefst zsm maar dat mag je zelf bepalen. Naast ongesteld zijn ook (chronische) ziekte of zwangerschap redenen om niet te vasten. Als je niet in staat bent in te halen kan je vervangend een arme voeden voor elke gemiste ramadan dag. Je mag je lichaam met het vasten geen schade toebrengen of je conditie in gevaar brengen. Beetje gezond verstand 😊
Lovely83 Hoe gaat het vasten dames? Dag 3 heb ik het altijd even moeilijk, vandaag ook nog eens een pittige dag qua werk dus dat maakt het extra zwaar.
Kipsate Hier gaat het eigenlijk wel oké! Ben al een hele tijd gestopt met koffie, daar had ik eerdere jaren vaak nog wel last van. Dagen vliegen voorbij met die 3 kleintjes. Jij bent ook zwanger toch @Lovely83 ? Merk je daar nog iets van ?
Lovely83 Kipsate Ik heb verder geen zwangerschapskwaaltjes dus dat scheelt wel. Fijn dat het goed gaat! Koffie minder ik ook altijd een paar weken voor de ramadan aan. Dat scheelt al een hoop!
Hooyo-shimbir Kipsate oei koffie...dat drink ik echt teveel. Elke ochtend 2 cappuccino met dubbel shot espresso 🙈 eerste dagen altijd hoofdpijn. Ik hoop/verwacht morgen te kunnen beginnen 🥳
Kipsate Hooyo-shimbir Dat had ik dus ook altijd, hoofdpijn haha. Nu gelukkig dus geen last van. Vandaag eten we wel met een bordje op schoot, Ajax kijkend ðŸ¤ðŸŽ‰
Born2bme Respect voor jullie meiden! Nog even vraagje over niet mogen vasten als je ongesteld bent. Is dat om je lichaam te sparen of omdat je "onrein" bent als je ongesteld bent of slaat dat nergens op? Dacht dat ooit gehoord te hebben.
Kipsate Born2bme Voordat wij het gebed kunnen doen moeten wij een wassing doen. Als een vrouw ongesteld is kan zij deze wassing niet doen, de wassing is namelijk bedoelt om ons helemaal te reinigen. Dit gaat niet als je ongesteld bent. Vasten is niet geldig zonder het gebed. Vandaar dat wij vrouwen dan dus vrijstelling hebben maar het wel op een later moment dienen in te halen.
Vitamientjuh Devilschase dat heb ik ook altijd buiten de ramadan om 🤣 . Toch vind ik de ramadan niet zwaar, zelfs niet als het warm is. Ons lichaam is dus sterker dan we denken en het is een kwestie van doorzettingsvermogen denk ik.
Vulpen Kipsate Maar die week die je dan op een later moment moet inhalen, lijkt me wel veel zwaarder dan, als de rest alweer door is met het gewone dagelijkse leven, klopt dat? Of vast je met de andere vrouwen om je heen dan samen nog een weekje door en krijg je op die manier nog het doorzettingsvermogen wat Vitamientjuh beschrijft?