[verwijderd] Alle extremen en wetten en regels hou ik niet van, maar ik heb soms het idee dat dat meer door de cultuur komt en mensen die een boek interpreteren, dan door de daadwerkelijke tekst van een boek of overgedragen leer. Ik weet nog dat we het op de middelbare school over boeddhisme hadden en ik vond het toen zo raar dat ze zeiden dat leven lijden is, want ik vond het leven wel leuk. Nu snap ik wat ze ermee bedoelen en ben ik het er wel mee eens, maar dat is dus afhankelijk van interpretatie want nu interpreteer ik het anders dan 13 jaar geleden. Ik ben wel tegen het onderdrukken van mensen, dus in die zin ben ik wel 'tegen' religie omdat er veel onderdrukking is. Ik denk echter dat mensen gewoon graag macht willen hebben en anderen willen onderdrukken. Religie wordt daarvoor gebruikt, maar zonder religie kunnen ze ook andere redenen verzinnen. Maar los van dat ik niet geloof dat 1 geloof de waarheid spreekt herken ik wel dat het beperkend kan voelen, daarom wil ik me denk ik ook niet vastpinnen op รฉรฉn religie.
Manque Ik vind het zo bijzonder dat je daar zo naar op zoek bent geweest, hebben we het ook al eens over gehad geloof ik ๐ Voor mij gaat het ook om innerlijke ervaringen, ik weet niet zo goed wat bovennatuurlijk is. Voor mij is alles natuurlijk en sommige dingen die ik meemaak zouden anderen misschien als bovennatuurlijk omschrijven, ik zie het als natuurlijk alleen weten we nog niet hoe alles werkt. Omdat je als persoon alleen over jezelf controle hebt vind ik de persoonlijke ervaringen ook het belangrijkst en ik kan voor mezelf best veel leren van bepaalde religies, maar ook van filosofen en ook van een kinderfilm. Je leert denk ik ook waar je open voor staat.
Fantykoekie Communie heb ik ook niet gedaan, ik ben ook niet gedoopt trouwens. Vind je andere religies/spirituele dingen ook niet interessant?
Hooyo-shimbir ja ik zou dat echt heel interessant vinden!
Vulpen Ik kan me wel voorstellen dat je graag duidelijkheid wilde, ik vond dat op veel gebieden ook heel fijn. Maar zou jij het aangenomen hebben als je ouders je iets verteld hadden van 'zo is het'? Ik weet zeker dat ik dat niet zomaar zou geloven. Nadat mijn vader me het begin van de kinderbijbel voorlas snapte ik er niks van, God had dan de wereld gemaakt, maar wie had God dan gemaakt? Ik heb daar echt mijn hersens over gebroken maar ben er nooit uitgekomen. Mijn vaders antwoord was 'papa', dat was ook niet heel bevredigend :p Wel interessant dat je religiewetenschappen hebt gestudeerd, daar heb ik ook nog over getwijfeld maar uiteindelijk niet gedaan omdat mensen zeiden dat ik daar niks mee zou kunnen.
Tantetil Wat erg dat je moeder werd geslagen op school! Hoe kun je nou zomaar een kind slaan. De kracht van positief denken ben ik ook heel veel mee bezig, ik denk dat dat heel belangrijk is! Soms wel moeilijk maar ik probeer er wel altijd weer naar terug te gaan.