iMoeder Ik snap heel erg dat dat geen positieve associaties geeft maar dat beeld klopt toch niet echt hoor. Ze doen heel veel voor arme, dakloze en/of kwetsbare mensen en dat is echt heel vaak vrijblijvend. (Tenminste, als het op een geloofsovertuiging aankomt.)
Ik heb bijvoorbeeld jarenlang als vrijwilliger meegewerkt aan zomerkampen voor kinderen uit azc's. Die hebben natuurlijk wel vrij van school, maar gaan niet op vakantie, dus zitten dan 6 weken in het azc, wat vaak best een stressvolle omgeving kan zijn. Het leger des heils wilde deze kindere een vakantie bieden. De vakantie was op een goede locatie, er was een superleuk programma en het eten was echt van goede kwaliteit. Er werd de hele week geen varkensvlees geserveerd, uit respect voor alle kinderen die dat niet mogen. En hoewel er wel even een stilte werd gehouden voor de maaltijd, zodat wie dat wilde kon bidden, werd er niet voorgegaan in gebed. De hele week bevatte verder geen enkele godsdienstige aspecten. De kosten werden volledig gedragen door het leger des heils, dus kinderen konden gratis deelnemen.
Nou ja, dit is dus o.a. waarom ik juist heel positieve associaties heb bij het ldh.