[verwijderd] Werk wil weten wanneer ik weer begin en beginnen is het laatste waar ik aan wil denken.
Dan is het nog te vroeg. En dat is niet zo gek gezien alles wat er gebeurd is!
Wat mij destijds hielp om de knoop door te hakken om me ziek te melden aansluitend aan mijn verlof, was dat de bedrijfsarts mij vertelde dat het voor mijn werkgever gunstiger was als ik me meteen ziek meldde, dan dat ik het ging proberen en me dan na een paar dagen moest ziekmelden. Als werknemers ziek zijn als gevolg van een zwangerschap, krijgt de werkgever de kosten voor de uitkering vergoed. Maar bij een gewone ziekmelding is het financiële risico voor de werkgever. Dus als je eerst weer aan het werk gaat, je verlof dus officeel is afgerond en je je na een paar dagen ziekmeldt, wordt dit gezien als een gewone ziekte, die losstaat van de zwangerschap en betaalt je werkgever dus je salaris/uitkering. Ik had heel erg het gevoel weer aan het werk te moeten omdat ik mijn werkgever niet wilde opzadelen met een probleem. De wetenschap dat ik hem juist op zou zadelen met een groter probleem als ik het zou proberen en het niet zou lukken (wat ik van te voren wel aan zag komen) gaf mij de rust om eerlijk aan te geven dat het nog niet ging en dat het nog veel te veel voor me was.
Ik weet niet of het nu nog steeds zo werkt, maar dat zou je kunnen nagaan. Maar ik zou sowieso aangeven dat het nog niet goed genoeg met je gaat om weer aan de slag te gaan, want anders ga je keihard over je fysieke en mentale grenzen heen en dat komt binnen de kortste keren als een boemerang terug.
En verder, wat de mensen in je omgeving betreft: als het belangrijke mensen zijn, moet je het tegen ze zeggen. Laat ze dit des noods lezen, zodat ze je begrijpen en kunnen steunen. Als het onbelangrijke mensen zijn, mag je je schouders ophalen over het feit dat ze niet beter weten.