[verwijderd] freelance en dat soort contracten hebben dit niet (standaard) Net als (betaalde) nationale vrije dagen, betaald zwangerschapsverlof, enz. Dat moet je allemaal zelf organiseren geloof ik.
Ik was zzp-er, dus ik had dit inderdaad ook niet. Op zich ook wel logisch, want je verdient vaak veel meer om dit prima te kunnen opvangen. Ik had zelf daarom een reservepotje voor dit soort zaken. Mijn verzekering bij ziekte ging ook pas na een paar maanden ziek zijn in en had dus ook een reservepotje nodig.
Betaald zwangerschapsverlof of zwangerschapsgerelateerde ziekte is in Nederland wel ‘gratis’ geregeld voor zelfstandigen via het uwv, omdat anders vrouwen een achterstand hebben tov mannen.
In loondienst heb je behoorlijk wat rechten. Mijn man werkte mede daardoor wel heel bewust in loondienst, want twee zelfstandigen leek ons niet handig. Zonder erom te hebben gevraagd, kreeg hij bijv iets van een maand of langer (?) betaald zorgverlof na mijn cva. Ook als er iets geregeld moest worden of hij met mij ergens naar toe moest, mocht dat van zijn baas onder werktijd. Die was wel echt heel coulant. Ik denk niet dat elke baas zo makkelijk is in Nederland. Er zal ook vast verschil zijn of je in een commerciële sector werkt of rijksambtenaar bent zoals mijn man (we kennen allemaal de grapjes over ambtenaren en ja ze kloppen 😜).
[verwijderd] omdat ze zo vaak last minute moest afbellen want haar kind kon niet naar school, soms dagen achter elkaar, werd haar contract geëindigd.
Echt diep triest. Met een vast contract ben je behoorlijk goed beschermd. Tijdelijk contract is een ander verhaal. Daarbij kunnen ze kiezen om het niet te verlengen. Dan heb je volgens mij geen poot om op te staan. Ik hoop dat onze schoonmaakster een vast contract heeft, want ze heeft momenteel heel veel gedoe met haar kind en school. Ik gun het haar dat ze zich geen zorgen hoeft te maken over haar baan.
Ik heb tijdens mijn studie via het pgb gewerkt met meervoudige gehandicapte kinderen. Dat was toen ruim genoeg om echt praktisch in te zetten. Ouder(s) huurde mij in en dan kwam ik ze bij thuis om 1-op-1 voor het kind te zorgen. Ouders waren dan aan het werk of zelf thuis, maar dan hadden ze tijd voor bijv andere kinderen en het huishouden. Ik gaf hun kind dan eten, ging met ze wandelen, waste ze, bracht ze naar bed enz. Was toen inderdaad een fors budget en daarvan kon je gewoon dagelijks iemand inhuren. Ik verdiende voor mijn leeftijd toen echt goed. Een vriendin doet dit nu met kinderen met ASS 1-op-1 bij het gezin thuis en doet dan activiteiten met het kind. Ik weet niet wat ze verdient, maar volgens mij is het nog steeds ruim.
Jammer dat zo iets in Frankrijk niet bestaat (of i.i.g. niet zo riant), want dit gaf ouders wel heel veel ruimte. Ik werkte bijv heel veel bij een alleenstaande ouder met meerdere kinderen en zij kon hierdoor gewoon blijven werken. Anders had ze de bijstand in gemoeten. Ik bleef ook regelmatig ‘s nachts slapen, zodat ik haar dochter elk uur kon draaien en kon helpen bij haar epileptische aanvallen in de nacht. Hierdoor kon de moeder even een nachtje doorslapen en hield ze het vol op de lange termijn. Ik vond het echt een prachtig systeem. Uiteindelijk ook win-win voor alle partijen. Ik koste geld, maar de bijstand is ook niet gratis en zij kon nu wel werken. Volgens mij is er in Nederland ook flink misbruik gemaakt van dit systeem. Dat is wel de keerzijde. Ik heb ook geen idee hoe de regels nu zijn met het pgb.