sjorsje moet je instellingsgeld betalen of wettelijk collegegeld? Dat scheelt ook een heleboel.
Wettelijk is ongeveer 2000 per jaar, instellingsgeld is geloof ik rond de 7000...

Blue is instellingsgeld als je al een studie hebt afgerond?

• Blue hebben hierop gereageerd.

sjorsje ja, maar er zijn bepaalde uitzonderingen. Bijvoorbeeld als je een docentenopleiding of in de zorg een opleiding gaat doen, hoef je geen instellingsgeld te betalen. Ze willen namelijk stimuleren dat meer mensen (vanuit een eerdere baan) het onderwijs/de zorg in stromen.

Ook als je een studie hebt gedaan vóór 1991 hoef je geen instellingsgeld te betalen dacht ik, maar dat moet ik even controleren.
      Edit: hier kan ik zo gauw niets over vinden, maar ik kan me herinneren hier pas iets over gelezen te hebben...

En je kan inderdaad altijd een lening aanvragen. Volgens mij is dat maximaal ong 800 euro per maand en krijg je best lang de tijd om het terug te betalen.
      De rente is erg laag, dus dat is voordelig. Wel is een nadeel dat die lening BKR geregistreerd staat en je dus gedoe kunt krijgen met het aanvragen van een (nieuwe) hypotheek.

Kan je de opleiding in deeltijd doen?

@Blue Ik ga eens bekijken wat mijn mogelijkheden zijn. Deeltijd heeft wel mijn voorkeur aangezien mijn salaris niet gemist kan worden. Dank je voor de info.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

sjorsje mijn schoonzusje heeft een opleiding tot WMO consulent gedaan. Relatief korte opleiding en goed te combineren met haar baan. Ze werkt nu bij de gemeente en gaat bij mensen langs om zorg te indiceren. Er schijnt veel werk in te zijn. Is dit niet iets voor jou?

• [verwijderd]

sjorsje de opleiding heet volgens mij ook WMO consulente. Ze deed deze in Emmen of Meppel (?), maar is te volgen op meerdere plekken in het land.

Ik zit weer achter de studieboeken.
          Morgen de tweede dag, ik hoop dat ik het juiste heb geleerd en dat ze nog heel veel gaan uitleggen want sommige dingen zijn echt heel moeilijk 🤔

Ik zit elke avond tot 22 uur te leren en huiswerk te maken. Maar tot nu toe is het allemaal begrijpbaar, leuk en te behappen. Ben gelijk afgekickt van Netflix kijken 😜.
          Vandaag waren we onverwacht om 13.30 al klaar dus heb ik de hele middag niks, heerlijk na de intensieve dagen.
          Morgen weer een lange dag en dan zit week 1 er alweer op, heel apart.
          Vandaag hebben we in t lab onze ecoli bekeken en zelf een voeding bodem om bacteriën op te laten groeien bereid.
          Allemaal super basic/easy nog, maar we hebben ons veiligheids bewijs nog niet dus verder mogen we allemaal niet zoveel doen. Heb nu al zin in over een paar weken als we wat grotere projecten gaan doen.

• [verwijderd]

Hooyo-shimbir wat zit er in die voedingsbodem dat ie zo rood is? (En als dat niet direct uit het antwoorde duidelijk is: waarom zit dat er in?)

• RAppel hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] je vroeg het niet aan mij, maar ik denk dat het fenolrood is. Dit is een kleurindicator die geel kleurt bij de afbraak van glucose in de voedingsbodem en een manier om bepaalde eigenschappen van een bacterie te kunnen achterhalen en zo (naast vele andere eigenschappen die getest dienen te worden) de bacterie te identificeren.

Verbeter me als het niet juist is @Hooyo-shimbir en zeg het zeker ook als je het vervelend vind dat ik op de vraag antwoordde.

Dit was een agar plaat met 5% schapenbloed (of roodwieren we hadden 2 sporten bodems en ik twijfel welke dit nou was). En dat dient dus als selectieve voedingsbodem voor een bepaalde bacteriën. Bv gramnegatief of positief groeien prettiger op t een of t ander. De ecoli houdt dus vooral van deze bodem en daardoor kweek je niet verschillende bacteriën maar selectief (een) soort.

Hooyo-shimbir echt zo leuk dit! Die kennis is bij mij helemaal weggezakt, dus ik weet ook alleen nog maar dat er veel verschillende types zijn en dat de ene soort beter groeit op de ene plaat en de andere op de andere plaat, maar welke op welke... dat laat ik aan de experts over 🙈

Phenolrood waar over gesproken wordt door RAppel is een pH indicator, dus aan de kleur kun je zien of er bijvoorbeeld lactaat wordt gemaakt (dan wordt het geel) en dat is inderdaad een afbraakproduct van glucose.

Pfoe..wat heb ik me op mijn hals gehaald? Deze week een informatiebijeenkomst gehad voor de master waarmee ik begin. Zooooveeel informatie. Toen ik hoorde dat ik een bepaalde periode 3 dagen per week stage moet lopen en daarnaast een individueel onderzoek moest doen zakte de moed me wel een beetje in mijn schoenen. Hoe ga ik dit combineren met mijn werk en gezin? 😱😱

Maar goed, we gaan er gewoon voor!

SYRV echt heel veel succes. Ik vind het soms ook wat overweldigend (veel) allemaal.
                    Welke studie doe je? Naast een baan en kindjes is t idd flink aanpoten. Je kan t 💪🏽

• SYRV hebben hierop gereageerd.
                    • SYRV vindt dit leuk

Hooyo-shimbir
                      Dankje! Ik doe de master klinische psychologie. Bachelor al een paar jaar terug gehaald. Was er toen even klaar mee en wilde ervaring op doen in de praktijk. Nu een vast contract bij een super leuke organisatie die mij de kans heeft geboden om alsnog mijn master te doen. Een kans die ik niet kan laten liggen natuurlijk. Maar de combinatie werk, studie en gezin lijkt op dit moment even mission impossible. Hopelijk blijkt het in de praktijk toch haalbaar.

Jij ook veel succes! De plaatjes hierboven zien er veelbelovend uit! 😁💪🏻

SYRV Komt goed. Vaak kan je het ook meer uitsmeren dan het kijkt. En anders doe je er gewoon wat langer over. Stap voor stap hoor!

• [verwijderd]

SYRV even moed inspreken. Ik heb ook psychologie gestudeerd en ik had toen geen kinderen, maar wel een parttime baan van 24-28 en ik zat nog volop in het studentenleven (weinig slaap en veel stappen 😉). Het is geen hele moeilijke master en weinig verplichte practica en colleges. Het onderzoek heb ik in 6 weken geschreven (de data had ik al wel daarvoor verzameld). Als het nodig is, kun je stage wel wat spreiden of een onderzoek op je stageplek doen. Kun je mooi een deel van het werk tijdens je stage doen. In het ergste geval ben je een paar maanden langer bezig. Dat is balen, maar te overzien. Je kan het best!

Ik verdrink in de hoeveelheid huiswerk en leerwerk dat we meekrijgen.

SYRV Komt vast goed! Vaak kun je een studie echt wel in stukken minder tijd doen dan ervoor staat als je efficiënt werkt & er oké mee bent dat niet alles perfect is.

Ik heb op een gegeven moment een eenjarige leergang gedaan, om de week een les dus staat in geen verhouding tot wat jullie doen (en ik had nog niet eens kinderen ook), maar daarbij werden we echt bang gemaakt voor de eindopdracht, en iedereen fokte elkaar helemaal op, we zouden nachten moeten doorwerken enzovoorts, en uiteindelijk flanste ik in een paar uur wat in elkaar en haalde een van de beste cijfers. Kijk vooral naar wat zij belangrijk vinden, concentreer je op de hoofdzaken. Succes!