@Sevenof9 Voor mij voelt het risico op seksueel misbruik inderdaad groter bij een jongen/man als oppas dan bij een meisje/vrouw. Volgens mij is het ook wel realistisch dat mannen vaker kinderen seksueel misbruiken dan vrouwen, maar ik heb dat inderdaad niet onderzocht.
Natuurlijk zijn er ook andere vormen van mishandeling, maar daar ben ik minder bang voor. Misschien is dat omdat je daar veel minder vaak iets over hoort. Het speelt denk ik ook wel mee dat ik denk dat mijn dochter dat sneller zou vertellen dan seksueel misbruik. Bij seksueel misbruik zie je meestal dat slachtoffers jarenlang hun mond erover houden, waardoor het ook jarenlang door kan gaan. Ik denk dat mijn dochter het wel zou vertellen als de oppas haar pijn had gedaan of haar had uitgescholden of tegen haar had geschreeuwd. En als ze het al niet zou vertellen, zou ik het makkelijker zien aan haar gedrag op het moment dat ik aankondig dat de oppas vanavond komt. Nu is dat namelijk een en al enthousiasme, maar ik denk dat haar reactie dan heel anders zou worden. Daardoor zou ik het sneller doorhebben, waardoor het niet jarenlang ongemerkt zou kunnen doorgaan. (Denk ik, maar misschien schat ik dat verkeerd in. Dat kan natuurlijk, maar omdat dat mijn inschatting is, is mijn angst daarvoor minder groot.)
Mijn kind op kamp laten gaan vind ik ook heel eng. Ze is nu 7 en gaat van de zomer voor het eerst op kamp. Eigenlijk schijt ik zeven kleuren, zo bang ben ik dat ik er dan niet bij zal zijn om haar te beschermen. Ik laat haar gaan, omdat ik zelf op die leeftijd begon om jaarlijks op kamp te gaan en dat vond ik echt fantastisch. Ik heb daar zulke fijne herinneringen aan. Ik gun mijn dochter die ervaring ook. Ik realiseer me dat ik haar niet altijd bij me kan houden om haar te beschermen en dat als ik dat zou doen, dat juist ook schadelijk zou zijn voor haar ontwikkeling. Het is dus een bewuste keuze om haar los te laten. Maar ik blijf het eng vinden.
Het voelt voor mij wel anders als ik iemand ken. Als ik een puberjongen in mijn netwerk had, die ik al jaren kende omdat het de zoon van goede vrienden is bijvoorbeeld en ik vertouwen in hem heb, dan zou ik er wel een goed gevoel over hebben. Zelfde geldt voor leiding op een kamp.