Sevenof9 misschien is het inderdaad meer een onderbuikgevoel. In combinatie met het feit dat er meer mannen misbruiken (ook al is dat procentueel maar weinig) en dat dat ook veel meer in het nieuws komt.
Daarnaast zijn er veel vrouwen aangerand of hebben te maken gehad met seksueel misbruik, kijk maar hier op het forum. Ik denk dat bij bijna al die vrouwen een man de dader was.
Dat allemaal bij elkaar zorgt er voor dat ik liever een vrouw zou hebben.
En misschien is dat inderdaad naïef, seksistisch en niet fair.
Want een bekende jongen (neef, broer) zou ik wel op laten passen, zonder probleem. Terwijl ik weet dat het meeste misbruik juist van een bekende komt.
Conclusie: ik kan de vinger er niet goed op leggen, ik denk dat iedereen doet wat veilig voelt. En naar aanleiding van verhalen klinkt een meisjesoppas toch veiliger. En je broer, die je goed kent, klinkt toch veiliger dan die jongen van een paar straten verderop.
En een kdv klinkt toch veiliger, omdat er daar meer kinderen/begeleiders aanwezig zijn.
Dus: iedereen doet wat veilig voelt. En voor sommige mensen voelt een mannelijke oppas veilig. Andere mensen kunnen door een naar verleden een man niet veilig vinden.
Iedereen is gekleurd, en wederom: dat is misschien seksistisch. Maar het is ook ontzettend lastig om daar een oordeel op te leggen, juist omdat er zulke persoonlijke en traumatische ervaringen aan deze meningen kunnen hangen.
Ik bedoel dit overigens niet aanvallend naar jou toe hoor.
Ik probeer mijn gedachten op papier te zetten, en dat lukt niet zo goed haha. Het is gewoon een lastige en precaire kwestie.