Sinds half februari heb ik een stagiaire; A. A is 20 en doet een (hbo)opleiding die je voor mijn functie nodig hebt (daarom ben ik haar begeleider). Ze blijft 3 maanden, het is haar eerste stage.
Ik vind A een leuke meid en zie potentie. Ze is intelligent, scherp en heeft oog voor detail, ziet wat er moet gebeuren en kan daar goede ideeën voor aandragen. Bovendien is A aardig en beleefd tegen klanten, ligt ze goed in het team en gaat prettig en professioneel met collega’s om.
Helaas is A organisatorisch gezien een RAMP. Ze komt met regelmaat op het nippertje op tijd, of net te laat. Vergeet haar spullen, heeft haar zaken niet op orde en dingen lopen mis. Ik zie mailwisselingen waarin ze excuses aanbiedt dat ze iets vergeten is, boze mail van haar docent dat ze iets moest doen of vergeten is terug te mailen. Ze loopt achter met haar stage opdrachten van school etc.
Vier weken geleden heb ik een eerste evaluatie met haar gedaan en aangegeven dat dit zo niet kan. A erkent dat. Omdat ik de worsteling van A een beetje herken, heb ik voorzichtig gepolst of ze misschien bekend is met iets van ADD/ADHD of dat ze zich hierin herkent. A zegt dat ze daar wel vaker over heeft nagedacht, maar haar moeder wil daar niks van weten. Die vind het allemaal onzin, ze moet meer haar best doen. Ik heb haar geadviseerd zelf eens naar de huisarts te gaan. Daarna heb ik tegen haar gezegd dat ik van haar een planning wil zien wat ze deze stage verder wil gaan doen. Welke leerdoelen en opdrachten ze heeft en wanneer ze die gaat doen. Ongeacht wat de oorzaak van haar rommeligheid is, ik verwacht van haar dat ze orde op zaken stelt door een planning te maken. Vorige week had ik nog geen planning van haar gehad. Ik heb toen gevraagd of ze dat afgelopen vrijdag uitgeprint bij mij wilde inleveren. Dat heeft ze niet gedaan, en vandaag was ze afwezig (terug kom dag op school).
Ik zit nu dus in een dilemma wat ik hiermee moet doen. Voor school is ze geslaagd voor de stage als ze alle opdrachten aanlevert en deze voldoende zijn. Maar ik zie echt problemen op deze manier en als ze zo doorgaat, gaat ze de volgende stage niet halen. Moet ik haar dat mee geven als leerpunt omdat dit pas haar eerste stage is? Of laat ik haar zakken voor de stage omdat ze er een rommel van maakt en een planning die ik van haar vraag, niet aan mij aanlevert? Ik vind het heel lastig omdat ik inhoudelijk wel veel goede dingen zie.
Misschien hebben jullie advies?