Ik heb 4 kinderen en herken de nadelen van hierboven niet echt. Ik denk dat heel veel ligt aan de keuzes die je maakt en hoe je je leven indeelt.
Qua vakanties en uitstapjes hebben wij nooit problemen. Het enige is bijvoorbeeld inkomprijs bij pretparken dat nu hoger ligt dan toen we er nog maar 2 hadden.
Boodschappen: wij zijn ongeveer 100 euro per week kwijt voor 6 personen. Ook hier weer ligt het aan de keuzes die je maakt. Wij eten veel verse producten, kopen vlees aan bij een groothandel, weinig merkproducten.
Sport voor de kinderen: ze moeten allemaal op zwemles en mogen daarnaast 1 andere sport. Bij het kiezen van sporten kijken we in welke mate dat sporten bij elkaar kunnen aansluiten. Zo turnde de 2e op hetzelfde moment als de oudste op dezelfde locatie.
Momenteel hebben we er nog maar 2 die al sporten, maar tegen de tijd dat de andere 2 ook starten, kunnen de oudste eventueel al deels zelf gaan.
Het enige nadeel dat ik echt ervaar is dat het drukker is. Soms, als ik ziek ben of na een slechte nacht, vind ik het best vervelend om heel de tijd lawaai en drukte rond mijn hoofd te hebben. Op zo'n momenten ben ik altijd blij als ze eindelijk in bed liggen.
Verder natuurlijk meer was enzovoort maar dat voel ik niet echt aan als een nadeel.
De voordelen vind ik veel groter: enorm gezellig en veel liefde in ons gezin, altijd een speelkameraadje, de luxe die wij hebben om 4 aparte prachtige wezentjes op hun manier te zien ontwikkelen, we leren veel bij van onze kinderen en zij ook van elkaar, veel helpende handjes.
Maar dat is hoe ik het beleef, ik denk dat het echt heel erg afhangt van hoe jullie er zelf instaan of je het zal ervaren als zwaar of niet. Natuurlijk ook afhankelijk van hoe je kinderen zelf zijn. Mijn oudste is bijvoorbeeld de zwaarste om te dragen mentaal terwijl de andere 3 veel minder energie kosten.