Honkeytonk Ik ook niet. Hebben we ook niet, denk ik. Maar nihilisme vind ik ook weer zoiets om een kind mee lastig te vallen. Daar hebben we de puberteit voor, toch?
Mijn zoon vraagt me zoiets niet, maar als hij het me zou vragen zou ik het zo eenvoudig mogelijk uitleggen: ik denk dat we moeten proberen om het zo fijn mogelijk te hebben en daarbij ons best te doen om anderen het ook zo fijn mogelijk te laten hebben. We moeten onze omgeving netjes houden zodat het overzichtelijk blijft. We moeten goed rusten zodat we energie hebben om dingen te doen. We moeten aardig zijn voor elkaar. We moeten goed eten zodat we gezond blijven. Spannender hoef je het voor een klein kind niet te maken, denk ik.
Het waarom van dingen kun je wel gaan lopen uitleggen op basis van wat je zelf verzonnen hebt (of van wat anderen verzonnen hebben en aan jou hebben doorgegeven), maar laten we onszelf niet voor de gek houden: er is helemaal geen reden. Er zijn verklaringen, tot op zekere hoogte. En we moeten onszelf belangrijker maken dan we zijn om te kunnen overleven. Maar een doel, nah.