[verwijderd] ja dat is heel handig inderdaad, als het inzichtelijk is en je een doel hebt is het makkelijker.
Honkeytonk ja een doel, we willen natuurlijk zoveel mogelijk hebben maar dat is niet echt concreet. We weten wat de grondprijs ongeveer zal zijn en zijn nu bezig ons huis te ontwerpen. Als dat af is kunnen we ook de kosten wat beter inschatten. Misschien is het inderdaad wel slim om de studieschuld niet versneld af te lossen maar om gewoon te sparen. Ik zag dat je je studieschuld ook niet perse door hoeft te geven voor een hypotheek omdat er geen BKR registratie op zit, ik ken iemand die dat gedaan heeft, maar dat lijkt me wel lastig, ik ben liever altijd eerlijk. Ik ga denk ik maar een hypotheek adviseur zoeken en daarmee bellen, lijkt me het handigst.
Voor nu wat we willen gaan doen: voorbereiden! Geen kopjes koffie meer kopen en dat soort onzin, boodschappen met een lijst. Ik dacht er zelfs aan om een soort roulerende planning te maken met de vaste gerechten die we vaak eten. Dan hoef je niet elke week een nieuwe lijst te maken. Verder de uitgaven inzichtelijk maken, alles opschrijven wat we kopen. Gisteren al wat abonnementen opgezegd. En ik denk dat we een rekening bij een andere bank openen om te sparen zodat we het niet zo makkelijk steeds over kunnen zetten naar de gewone rekening als we iets 'nodig' hebben. Verder gaan we in de zomer op vakantie, dat hebben we al geboekt en deels betaald, maar andere stedentripjes die we wilden doen die doen we maar niet. Over drie jaar zou volgens de planning het huis ongeveer af moeten zijn (loopt altijd uit natuurlijk) en dan kunnen we dan wel weer dat soort dingen doen. En ik zit al een tijdje te denken over een YouTube kanaal, dat lijkt me ook leuk om te beginnen. Er is wel een doelgroep die het interessant vind wat voor huis wij willen bouwen, het is redelijk uniek, dus de hele weg erheen bijhouden is ook leuk en wie weet wat daaruit voortkomt qua extra inkomsten (zal niet direct een vetpot zijn natuurlijk maar je moet wat). Oja en we hebben besloten geen verjaardagscadeaus voor elkaar te kopen of had ik dat al gezegd... Ik ben echt heel blij met al jullie tips trouwens, bedankt allemaal!!