@Jessie80 Ik begrijp het, helaas wordt er niet door die slechte retoriek heen geprikt en denken sommige mensen dat Thierry hier daadwerkelijk een steekhoudend tegenargument geeft. Hij zegt: "Ik ben zelf deels Frans" om aan te geven dat hij zelf 'gemengd' en dus niet racistisch is, maar dat is natuurlijk geen verschil in etniciteit, laat staan ras.
Hij zegt in dit stukje overigens meerdere keren dat mensen hem verkeerd begrijpen, dat ze zijn woorden verkeerd interpreteren, maar ook dat hij zelf ongelukkige uitspraken heeft gedaan, dat hij zijn woorden in het vervolg anders zou kiezen, dat hij blij is dat hij zijn woorden mag toelichten omdat hij zich niet altijd goed verstaanbaar maakt. Hij wordt hier door de rest van de tafel terecht op zijn eigen verantwoordelijkheid gewezen, dat het toch ligt aan hoe hij zichzelf uitdrukt of hij verstaanbaar is of niet.
Ik vind het toch heel bijzonder dat hij steeds blijft zeggen dat mensen hem verkeerd begrijpen of dat hij iets anders bedoelde dan hij gezegd had of dan mensen uit zijn woorden opmaakten. Je kunt dat excuus 1 of 2 of 3 keer maken, dat je jezelf versproken hebt of dat je ongelukkige bewoording hebt gekozen, maar toch niet zo vaak als deze man doet? Ik denk dat het geen ongelukjes zijn. Hij gebruikt het woord boreaal zó vaak, daarmee communiceert hij wel degelijk iets. Het is in de (alt-)rechtse (online) gemeenschap al jarenlangs een codewoord voor 'blank', waarom blijft hij dit verwerken in zijn speeches? Waarom zeg je niet gewoon Europees? Wat is überhaupt de meerwaarde van dit woord in zijn toespraken, behalve dan dat hij steeds weer een verhulde alt-rechtse term herhaalt voor een bepaalde achterban? Distantieer jezelf dan van deze beweging, ook in je taalgebruik, als je er niet steeds mee in verband wil worden gebracht.
Het doet me denken aan een voorbeeld dat in De Snijtafel is aangehaald over de manier waarom Thierry steeds uitspraken doet en weer terugneemt:
https://youtu.be/6n17CD9245k?t=867
Zoals in deze clip gezegd wordt: "De goede verstaander weet wat hij aan Baudet heeft, dat hij een goede bondgenoot heeft [...] je weet dat Baudet zo ver niet kan gaan, want dan wordt hij meteen opgepakt. Maar de boodschap is overgebracht en voor de bühne krabbelt [hij] terug."
Je kunt mij gewoon niet wijsmaken dat iemand die zichzelf zo taalvaardig en eloquent neerzet, zichzelf steeds verspreekt. En zelfs áls dit versprekingen waren, dan weten we dus wat zijn primaire reacties en gedachten zijn, die hij steeds achteraf moet terugnemen/verduidelijken/in een andere context plaatsen, omdat hij er wéér iets heeft uitgefloept waarvan hij weet dat het niet geaccepteerd wordt.