Boekje van Kikker is verliefd.
Beste vriendin had dit met een aantal andere vriendinnen uitgewerkt tot een soort hilarische sketch op onze bruiloft (ik was kikker, mijn man eend, ha ha) en met aangepaste tekst voorgelezen. Was echt geweldig.
Toen overleed ze en bij het leegruimen van haar huis (meegeholpen) kwam ik dit boekje tegen. Inclusief haar handgeschreven aantekeningen van mijn bruiloft-sketch er nog in. Het staat nu rechtop op mijn kast. Als ik het zie, denk ik aan haar, aan mijn bruiloft en al onze 'goede tijden'.
Verder heb ik ook een grote schelp, gevonden op het wandelpad dat van parkeerplaats naar het MH17 momument loopt. Het was een wandelpad gemaakt van gebroken schelpen, maar deze was nog helemaal intact. Op een of andere manier greep het me, deze mooie schelp te midden van alle gebroken stukjes. Hij doet me aan mijn vriendin denken, haar stralende persoonlijkheid, die ongeschonden doorleeft in onze herinnering, terwijl haar lichaam gebroken gelegen heeft tussen de brokstukken in dat veld in Oekraine. En soms denk ik dan ook aan al die andere slachtoffers, in het bijzonder de kinderen en de gezinnen die daar samen met haar gelegen hebben.