Niet iets wat ik snel zou vragen maar wel bedenk nu: mogen ze ook op vrijdag afspreken? Wij doen dat bijv niet op zondag
Moslim gewoontes
- Bijgewerkt
Maak het niet te moeilijk. Onder moslims zelf heb je namelijk ook weer verschillende gebruiken. Maar ik kan me zo niks bedenken wat je anders zou moeten doen dan als je kind bij een nederlands kind speelt.
Ja geen varkensvlees geven en met snoep zou ik ook oppassen. In veel snoep zit varkensgelatine. Wij kopen snoep altijd bij de turkse winkel.
Wat je misschien wel voor de zekerheid kan vragen is of ze het erg vinden als je geen halal dingen geeft.
Wij kopen zelf altijd halal vlees en vleeswaren voor op brood. Op de bso gebruiken ze geen varkenvlees, alleen rund en kip maar dat zal niet allemaal halal zijn. Dat vinden wij niet zo erg. Wij eten ook weleens buiten de deur dingen die niet halal zijn. Maar sommigen zijn daar strenger in.
Ik zou daar eerlijk gezegd echt geen moment over na hebben gedacht....ik zeg altijd dat overal waar mijn dochter komt ze beleefd moet zijn en niet te druk moet doen. Als ze ergens haar schoenen uit moet doen of er andere regels in het huis zijn, dan hoort ze dat daar wel.
Toen het jongetje hier een broodje kwam eten, kwam ik er achter dat in alle soorten worst die wij hebben, varkensvlees zit. Dus heb hem maar helemaal geen worst gegeven. Halal had ik namelijk nog niet eens aan gedacht. Wel een goed idee om dat de volgende keer dat hij komt eten even met zijn moeder te bespreken, voordat ik hem straks kip geef ofzo die niet halal is.
Voor de gene die het vreemd vinden dat ik het navraag, ik ken zelf geen moslims en de enige ervaringen die ik heb met moslims (of beter te zeggen mensen die zich zo noemen maar volgens mij alles doen dat de koran verboden heeft), waren tot op vandaag helaas niet bepaald positief te noemen. Dus ik probeer juist alles in goede banen te leiden, ik wil deze mensen niet per ongeluk beledigen of zo iets. Ik kan mij namelijk ook goed voorstellen dat na de terreuraanslag in Utrecht, het er voor hun ook niet makkelijker op gemaakt wordt. Dus als ik dan weet waar ik rekening mee kan houden voor hen, dan doe ik dat graag.
Mary ik denk niet dat je iemand kwetst. Die moeder hoort gewoon aan te geven wat dr kind wel of niet mag zoals iemand ook doet in het geval van allergie. Schoenen uit zal ze dan ook wel zelf vertellen en ik kan mij dan niet voorstellen dat het kwetsend over kan komen als je zoon dat niet weet.
Maar het is wel heel attent en goed bedoeld dat je het vraagt, daar is ook niks mis mee. Hooguit onnodig uit mijn stand punt als moslim ik voel me dan altijd zo anders neergezet als iedereen bij voorbaat al rekening gaat houden of ze me wel of niet zouden kwetsen terwijl dat helemaal niet het geval is.
Mary Ik zou er denk ik wat relaxter mee omgaan. Het is heel lief en fijn dat je rekening met ze wil houden. Maar denk dat je met er zoveel nadruk op leggen, dan misschien onbewust de boodschap uitstraalt dat ze toch vooral heel anders zijn. Dat anders zijn steeds benadrukken is iets wat veel mensen vervelend vinden. En ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
Daarbij lijk je ook wel erg in groepen te denken. Wat de ene Moslim blijkbaar negatief doet of gedaan heeft, daar hebben andere Moslism toch helemaal niks mee te maken? Is er een reden dat dat voor jouw groepsleden lijken te zijn in plaats van individuen? Want ik ga er dan vanuit dat dat onbewust is, dat je dat niet met opzet zo besloten hebt. Waarschijnlijk ben je je daar niet eens van bewust?
iMoeder Daarom vroeg ik juist hier wat informatie in plaats van aan deze mensen zelf, juist om een situatie te voorkomen dat ze zich anders zouden voelen.
Daarnaast hoef ik in mijn eigen omgeving, afgezien van allergieën, nooit rekening met voedsel te houden. Dus dat is voor mij persoonlijk wel een speciaal dingetje.
Die moeder stelde het trouwens erg op prijs dat ik zei dat ik daar rekening mee had gehouden, kleine moeite toch? Mits je het dus weet.
Als ik mijn eigen, negatieve ervaringen, op alle moslims had geprojecteerd, dan had mijn dochter niet eens daar mogen spelen. Dus ondanks die ervaringen uit het verleden, scheer ik dus absoluut niet de gehele geloofs groep over 1 kam. Tussen bijvoorbeeld christenen zitten tenslotte ook rotte appels.
Ik vind het gewoon fijn om bepaalde regels en gebruiken te weten, net zoals dat mijn kinderen op zondag absoluut niet bij een zwaar christelijk gezin mogen aanbellen omdat die kinderen op zondag toch niet buiten mogen spelen.
Hooyo-shimbir Mijn dochters eten alleen halal dus ik geef altijd even aan alleen vis of Vega voor dochter.
Wordt er nu bij vis dan geen onderscheid gemaakt tussen halal en niet-halal (waar dacht ik ook een term voor is maar die kan ik me ff niet herinneren)?
Jessie80 wat imoeder zegt idd, vis is altijd halal omdat dit niet geslacht word.
Wat gebeurd er dan met die vis? voor mijn idee wordt die ook gewoon geslacht al heet dat waarschijnlijk anders
Hooyo-shimbir Maar schaaldieren mogen niet toch, of heb ik dat verkeerd onthouden?
- Bijgewerkt
Toch6 van Wakker Dier (geen fan van die club, maar eerste wat ik tegen kwam):
De meeste vissen worden levend verwerkt tot visfilet. Vaak worden ze ‘gekaakt’, waarbij de organen via de mond naar buiten worden getrokken of gezogen. Vissen reageren daarna nog 25 tot 65 minuten op pijnprikkels. Ook worden ze levend op ijs gelegd. De kou maakt vissen immobiel, maar verdooft ze niet. https://www.wakkerdier.nl/persberichten/wakker-dier-wil-verbod-op-onverdoofd-slachten-van-vis/
Kan je beter een koe/kip zijn
Vulpen jawel, joodse mensen eten geen schaal en schelpdieren dat is niet koosjer voor hun.