Sevenof9
Ik snap je punt, en op zich is dat ook zo, maar we laten jongeren onder de 18 ook niet stemmen. Omdat zij nog geen ontwikkeld wereldbeeld (kunnen) hebben, en de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien. Hun biologie laat dat niet toe; hun prefrontale cortex - waar de ratio zit, even kort door de bocht - is nog niet uitontwikkeld. Dus je zou je kunnen afvragen of dementerende ouderen ook stemrecht zou moeten houden. Hun prefrontale cortex wordt als eerste aangetast, wat ze net zo beslissingscapabel maakt als een tiener of kind.
Nou stel ik niet voor om dementerende ouderen hun stemrecht af te nemen hoor, even voor de duidelijkheid. Sowieso omdat je dan in een moeras van grijstinten en een glijdende schaal (waar leg je de grens van nog beslissingsbevoegd) terechtkomt. (Even nog los van het feit of de vader van TS wel of niet dementerend is)
Dus iedereen heeft recht om te stemmen. Maar als IK vind dat iemand niet meer de mentale capaciteit heeft om zn acties te overzien, heb IK wel het recht mijn medewerking daaraan te weigeren, vind ik. Of die inschatting nou terecht is of niet.