Nescio De media is afgegaan op wat woordvoerders en persvoorlichters naar buiten hebben gebracht. Het is niet zo dat de media ineens zelf verzonnen heeft dat het om een mogelijk terroristische aanslag zou gaan. Dan was ik het namelijk met je eens geweest.
Nescio Vind de paniek die gezaaid is over deze actie ook heel ongepast. Terreur, aanslag, niveau 5. Ik snap dat ze dat denken, maar communiceer dat niet zo. Nu gingen we eerst die pistes af, voordat er bekend werd om wie het ging.
Een man heeft op klaarlichte dag het vuur geopend in een tram en daarbij mensen in koele bloeden doodgeschoten. Dat is niet alleen een aanslag, in mijn ogen (voor zover ik dat kan beoordelen) ook een daad van terreur. Wat de motieven straks ook blijken te zijn.
terreur: Eng.: terrorism: strafrecht - oogmerk om de bevolking of een deel van de bevolking van een land vrees aan te jagen, dan wel een overheid of internationale organisatie te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, dan wel de fundamentele politieke, constitutionele, economische of sociale structuren van een land of een internationale organisatie ernstig te ontwrichten of te vernietigen. (bron: AIVD) Deze definitie die het gevolg is van het Europese standpunt van de Raad van de Europese Unie inzake terrorismebestrijding, zoals deze materieel gelijk is beschreven in de bepaling in de (ontwerp-)WTM, artikel 83a WvSr>
Welke opties bleven volgens jou dan buiten schot? Ik vond dat er al vrij snel veel informatie naar buiten kwam. Naam, mogelijk motief, rechtszaken, mogelijke relationele sfeer. Vooral dat laatste werd enorm veel besproken.