Manque Ik reageer ff op alles in 1 post. Ik ben ook aan het hyperen momenteel maar niet van mn schildklier, gezien de tijd van mijn reactie 😉
Jeetje wat een heftig verhaal zeg! Echt shockerend dat ook een dermatoloog je gewoon geen spoedplek geeft dan. Ik snap dat het niet zijn hoekje is maar basisarts zijn ze allemaal.
Het verhaal van huisarts en tussen je oren is me een bekend verhaal helaas...
Het duurde bij mij ruim een jaar maar na dat eerste jaar heb ik alsnog om de 2 maanden laten meten, minstens. Voordat ik enigszins echt gefinetuned was waren we 2 jaar verder... nu,12 jaar na diagnose ligt het eraan Hoe vaak ik laat testen. Als ik me oké voel dan 3-4x per jaar maar als ik ook maar het idee heb dat die schildklier een spelletje speelt wil ik het meteen weten. Dus er kan 5maanden tussen zitten of ik wil het iedere 6 weken weten 😉
Ik heb zelf teruggekeken in mijn medisch dossier van de huisarts waar ik in mijn puberteit al last had van subklinische hypothyreoidie (1vd2 waardes buiten de referentie en klachten). De conclusie van de huisarts was nav die bloeduitslagen dat ik naar een psycholoog moest.
Ik ben geen arts, en ik ken je situatie niet goed genoeg, maar een onbehandelde schildklier die niet goed is kan in een zwangerschap wel degelijk voor problemen bij het kind zorgen. De eerste 4 maanden vd zwangerschap is het kind afhankelijk van jouw schildklierhormonen (t4 etc). Daarna heeft hij zijn eigen schildklier en zou hij alleen last hebben van een evt te snelle schildklier. TSH passeert de placenta niet, T4 etc wel... in geval van vertraagde werking hebben gynaecologen het voornamelijk over dat het kind een mentale achterstand kan hebben. Ze zitten er als een kip bovenop als je al behandeld wordt. Het zou kunnen dus, maar het hoeft niet.
Zelf heb ik type 1 diabetes (wat ook weer samenhangt met risicos in de zwangerschap) en ik heb idd 1 kind wat een fysiek "gebrekje" had. Maar of dit van de diabetes was of toeval weten we niet.
Over doseringen voorschrijven ik heb ook wel eens 106 voorgeschreven gekregen, of 2x per week 25mcgr extra. Zolang je de hyper niet voelt lijkt het me prima, anders aan de bel trekken.
Waarom T3 er toe doet... ehm... een gezonde schildklier produceert voornamelijk T4 (maar ook T3,T2,T1 etc). T3 wordt maar 10% van door je schildklier gemaakt. De rest maakt je lijf zelf uit T4 (je spieren zetten T4 om in T3). Bij de meeste mensen met trage schildklier is de T3 dus nog steeds goed als de schildklier goed wordt behandeld. Levothyroxine (de schildklierpillen) is synthetisch T4. Je spieren zetten het dus om in T3 ook. Heel soms hebben mensen een "omzettingsprobleem" waarbij de spieren de t4 niet goed omzetten in t3. Daarom moet de t3 altijd een keertje meegemeten worden om te kijken of je dus zelf wel t3 maakt. Ik zou er zeker nog een keer naar vragen want je laatste t3 is bij tsh 28 en hele lage t4. Ik denk dat het goed zit overigens (kans is sowieso klein).
Mijn lijf is nu ook puffy bij tsh 6 maar ik durf helemaal niets te zeggen over de relatie tot schildklier met wat jij nu hebt met je lymfen, oksels etc. Zou ik zien als los van de schildklier.
Waarom er een verschil is tussen zomer en winter weet ik niet. Hebben ook niet alle mensen. Maar alles is mogelijk dus 😉
Balen dat je 2mnd moet wachten. Maar mocht je verbetering voelen dan zou ik het zo laten 😉
Een beetje hyper is niet erg. Tenzij je een hartkwaal hebt of bejaard bent enzo.