Het is inderdaad zorgwekkend. Ik werk in verslavingszorg, maar dan met volwassenen (vanaf 22 ongeveer), maar zie en hoor wel veel over jongeren. Mijn instelling valt net buiten de regio van Volendam (wij zitten in Amsterdam e.o), maar we krijgen zeker ook (jong) volwassen bij ons in behandeling die uit het noordelijk deel van Noord Holland komen. En alcohol is een groot probleem, maar het gebruik van cocaΓ―ne en idd GHB is ook enorm toegenomen. Vaak is het een combinatie van verschillende middelen waar jongeren afhankelijk van zijn, maar dat kan ook (letterlijk) levensgevaarlijk zijn. GHB is trouwens echt een enge drugs, net iets teveel en je kan in een coma raken. En de lichamelijke afhankelijkheid is verschrikkelijk. Ik heb mensen behandeld die elke 1 1/2 uur een dosis nodig hadden, ook 's nachts. En ik heb serieus jonge mensen behandeld die er aan zijn overleden (overdosis). Teller staat helaas nu op twee... :-(
Ben wel heel benieuwd of het 'IJslandsmodel' gaat werken! Ik ga het ook in de gaten houden.