Marshmallow ik heb zelf een cursus lichaamssgerichte traumatherapie gevolgd. Zeer interessant en ik ben er zeker van overtuigd dat spanning en trauma zich opslaat in je lijf. Als je Googlet vind je ook best wel wat lichaamsgerichte oefeningen, die je zelf thuis kan uitvoeren, mocht je dat willen.
Mocht je er in de toekomst iets mee willen doen in de vorm van therapie, stuur mij dan maar een pb-tje. Er is een lijst met psychologen, die hierin specifiek zijn opgeleid en voldaan aan de kwaliteitseisen. De gemiddelde psycholoog of therapeut /coach heeft hier weinig ervaring mee en kennis van.
Ik had mij ingeschreven voor een 2-jarige opleiding tot lichaamsgerichte psycholoog. Mijn cva stak er een stokje voor en dat vind ik nog steeds heel erg jammer. Dit is wel echt mijn richting. Ik ben wat minder van het enkel praten, maar was vooral van het doen, voelen en ervaren in mijn werk en betrok daarbij het het hele lijf om mensen uit hun hoofd te krijgen.
Je kan van alles beredeneren in je hoofd, maar wat vertelt ons lijf nu ons? Wat voelen wij en waar? Durven we daar bij stil te staan en het gewoon te ervaren? Wat gebeurt er dan met wat we voelen in ons lijf? Verandert het gevoel dan? Waar heb je nu behoefte aan? Wat wil je lijf nu doen? Is er bijv een bepaalde beweging, die je nu zou willen maken en doe het dan (zonder in je hoofd te kruipen en te bedenken waarom). Ik vind dit echt heel boeiend.
Ons lijf vertelt het ons vaak veel meer dan wij zelf doorhebben en is m.i. ook een goede ingang om veranderingen in gang te zetten. Praten is ook een ingang, maar voelen en doen met je lijf ook. Ik ben van mening dat dit elkaar heel goed kan aanvullen.