[verwijderd] ik denk dat deze ouders dusdanig gemanipuleerd waren dat ze het zelf niet meer zagen. Ze hebben het misbruik zelf niet gezien, ze zullen waarschijnlijk ergens een vaag vermoeden hebben gehad. En als je dan denkt dat je bevriend bent met iemand, als die al jouw twijfel weet weg te praten, als je zoon eigenlijk ook geen duidelijke antwoorden kan geven, als je al twijfelt aan jezelf en je keuzes enz, enz, dan heb je geen geld aangenomen om te zwijgen, maar dan heb je altijd je angstige vermoeden weggedrukt. Deels ook uit schuldgevoel, of die nou reëel is of niet. Want elke ouder is er van tevoren van overtuigd dat ze het meteen door hebben, dat ze hun kinderen volledig zullen beschermen, dat het hen niet overkomt. En dan blijkt die lieve oom waar je kinderen altijd zo graag gaan spelen, of die leraar waar iedereen zo goed mee kan praten, of die zwemleraar die zoveel tijd heeft genomen om je kind over de angst voor water te helpen, misbruik te hebben gemaakt van jullie (niet alleen je kind, ook van jou vertrouwen en hoop). En dan is het vage bewijs negeren soms makkelijker om overeind te blijven dan alles laten vallen. Vergeet ook niet hoeveel ellende van de pers, fans enz deze mensen toen al over zich heen kregen, dan moet je heel sterk in je schoenen staan.
Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt, ik heb gezien hoe ouders hun kind lieten vallen omdat ze het niet aankonden, ik weet hoe schuldig ik me heb gevoeld omdat ik (als 14-jarige) niet mijn vermoedens heb durven uitspreken, ik weet hoe ontzettend venijnig dit soort misbruik wordt opgebouwd. Het is heel wat minder simpel dan die viezerik om de hoek die je wel even het ziekenhuis inslaat.