[verwijderd] Zou je dat niet uit je hoofd kunnen? Of heb je daar geen zin in?
Willekeurige gedachtes / random thoughts
[verwijderd]
Manque Nee, ik doe daar langer over dan mijn telefoon er bij pakken, de calculator openen en het in te tikken. Ik kan het gewoon echt niet. Ik heb geen dyscalculie diagnose, maar denk wel dat ik het heb.
[verwijderd]
Haha op mijn manier komt er 112 uit
(10x10 + 3x4 = 112)
Zie je wel, ik kan dit niet Gelukkig kan ik er zelf om lachen.
[verwijderd] whahaha bij mij ook. Ik heb dit ooit geleerd om te doen, maar dat heb ik niet onthouden. Rekenen was op de basisschool mijn slechtste vak
[verwijderd]
Manque
In theorie:
14 x 10 = 140 +
10 x 3 = 30 +
4 x 3 =12 =
182
In de praktijk:
Er zit een rekenmachine op mijn telefoon.
[verwijderd] wij leerden op de basisschool de dagen van de week met een liedje. En in dat liedje kwam zondag als eerst, dus dan zit het er wel in gebakken voor de rest van je leven
Manque Niet.. Ik ben altijd al heel slecht in rekenen en wiskunde geweest. Nooit haalde ik meer dan een 5.5,hoe goed ik ook leerde. Ik snap/zie het gewoon niet op de een of andere manier. Ook haal ik vaak getallen door elkaar of als ik bijvoorbeeld voor een 2e keer naar iets kijk dat er dan heel wat anders staat.
Ik heb gewerkt als postbezorger en 1 persoon bleef maar klachten sturen,dat ik post van de buren bij hem in de bus deed. En hoe goed ik ook keek naar de huisnummers,hoe zeker ik er ook van was,de klachten bleven komen. Ik vond dat zo vreemd..
Toch6 ik doe het ook zo... Vroeger kende ik de tafels tot 10 heel goed, was echt een kei in tempo toetsen.
Tegenwoordig weet ik ongeveer wel cijfer het moet zijn, dus voor de zekerheid reken ik het dan nog eens uit. Maar meestal raak ik dan helemaal in de knoei omdat ik per ongeluk de verkeerde tafel in mijn hoofd heb oid.
Dus meestal toch nog de rekenmachine erbij omdat het anders te lang duurt of omdat ik het alsnog niet zeker weet.
Best stom eigenlijk, als je bedenkt dat ik er vroeger goed in was. Alsof dat deel van mijn geheugen/hersenen gewoon verloren is gegaan
- Bijgewerkt
Komt dat slechte rekenen niet omdat je vanaf de middelbare school voor het meeste rekenwerk je rekenmachine erbij pakte? Dat gaat voor mij in ieder geval wel op. Heb alle tafels braaf gestampt vroeger en ken er nog wel wat, maar de rekenmachine is sneller.
Toch6
Zo doe ik het ook ja.
[verwijderd]
Ik ben geen christen maar weet wel dat in de bijbel God de laatste dag als rustdag nam na het creรซren van de wereld. Dit maakt maandag de eerste dag en zondag de laatste dag.
[verwijderd]
Manque
10ร13=130
4ร13=52
14ร13=130+52=182
Marshmallow
[verwijderd]
Noordeling
fafa
Het was al laat hรจ. Ik kwam eerst op 65 en 63 uit, toen kwam ik tot de conclusie dat het 61 moest zijn; het is misgegaan bij die laatste stap van 56+7, dat valt gewoon niet op te lossen met de tafel van 2. Dus dan moet ik weer bedenken hoeveel je over hebt tot 60 en dat weer van 7 afhalen en dat dan weer erbij optellen, pfff.
Aan zo'n som als die van Manque begin ik gewoon niet. Ik heb vroeger eindeloos gestampt op de tafels, om al die stickers te verdienen, maar ze hebben nooit willen beklijven. Gek genoeg heb ik uiteindelijk een 7 gehaald op Wiskunde. Ik heb wel enig inzicht, maar dat rekenen gaat altijd verkeerd.
[verwijderd] Maar dat was voor Jezus. Na Zijn opstanding hebben Zijn volgers hun rustdag een dag verplaatst omdat hij was opgestaan op dd eerste dag van de week.
Daarom is 1e paasdag ook altijd op zondag en niet net als kerst op een vaste datum
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Als je het Jodendom en Christendom volgt is de zaterdag de laatste dag van de week en de zondag de eerste. Zoals sommigen al schreven staat in genesis dat God de eerste zes dagen werkte (alles schiep) en de zevende dag rustte. Die dag stelde Hij in als rustdag en heiligde Hij. Dat is de Sabbath, dus de zaterdag. In het christelijk geloof is men in de eeuwen na de opstanding van Jezus de zondag gaan gebruiken als rustdag, deels omdat de opstanding plaatsvond op de dag na de Sabbath, dus op de zondag en deels omdat men zich niet meer met het Jodendom wilde vereenzelvigen. Er zijn vandaag de dag ook wel christenen die vinden dat de gewoonte om de zondag als rustdag te hebben een heidens gebruik is en vinden dat je de rustdag echt op de zaterdag moet houden. Zij vinden het verkeerd om de eerste dag van de week te rusten.
Maar goed, als je het Jodendom en Christendom als leidraad neemt, is de zondag inderdaad de eerste dag van de week.
[verwijderd]
Vulpen Ik heb mijn hele basisschoolperiode van leerkrachten gehoord dat ik een zwakke rekenleerling was, maar had zowel voor het cse als op mijn diploma 2 achten voor wiA en wiB op het vwo.
De tafels heb ik nooit geautomatiseerd. Nu weet ik dat bekend is dat automatiseren bij hoogbegaafde kinderen nauwelijks gebeurt, maar destijds wist ik dat natuurlijk niet. En wist ook niet dat ik hb was, daar was toen gewoon veel minder aandacht voor. Ik heb als kind dus altijd geloofd dat ik dom was. Vooral dat hele rekenen is voor mij echt een soort trauma. Als iemand mij irl een hoofdrekensom opgeeft (in een vergadering of workshop o.i.d. gebeurt dat wel eens), schiet ik meteen helemaal in de stress en kunnen mijn hersenen ook niks meer.
Hopsatee Idem hier, elk jaar weer extra werkboekjes, brrr...
@[verwijderd] Wat naar hoe dat kan lopen, dat je er zo onzeker van werd. Als iemand mij een som op geeft zeg ik trouwens gewoon dat ik niet kan rekenen. Moeten ze zelf maar doen als ze het zo graag willen weten. Rekenmachine helpt bij mij ook maar deels want dan toets ik de som alsnog verkeerd in