sjorsje Allereerst: ik vind dit geen domme vraag, ik vind het juist een supergoede vraag! Ik had er nooit van gehoord, dus ik ben eens gaan googelen. De officiële term is 'cloud seeding' en dit kan ook zeker worden ingezet bij bosbranden. In Indonesië doet men dat ook wel eens. Ook past men dit wel eens toe als wolken in de richting drijven van een locatie waar een groot evenement plaatsvindt. Het is bijvoorbeeld wel eens toegepast bij de Olympische Spelen. Er dreven regenwolken richting de sportlocatie. Men heeft die toen al eerder, voordat ze de locatie van de spelen konden bereiken, uit laten regenen, zodat het op de sportlocaties droog bleef.
Het heeft echter een aantal nadelen. Er wordt een verbinding van zilver gebruikt, die giftig is. Het is dus heel erg vervuilend. Bovendien is zilver niet goedkoop, dus om dit toe te passen over zulke enorm grote, uitgestrekte oppervlakten zou heel erg duur worden. Tot slot heb je er inderdaad geen controle over, wat Sweetl ook al schreef. Juist in grote natuurgebieden die al lange tijd kampen met droogte kunnen dan enorme water- en modderstromen op gang komen, die ook weer levensgevaarlijk zijn en heel veel materiële schade aan zullen brengen.