Rietjesbeker Ziet, ruikt, hoort iedereen wel echt hetzelfde, of is dat allemaal afhankelijk van de persoon? Is mijn blauw jouw blauw? Klinkt een liedje voor jou echt hetzelfde als voor mij (en is dat de reden dat mensen allemaal iets anders mooi vinden)?
fafa Rietjesbeker Mijn ene en mijn andere oog zien al niet exact dezelfde kleur. Als ik naar een wit vlak kijk met alleen mn linkeroog is het heel licht roze, en met alleen mn rechteroog is het heel licht groen-blauw. Dus als de twee ogen van 1 persoon al iets anders kunnen zien, zullen de ogen van verschillende mensen haast zeker verschillende dingen zien.
Rietje88 Rietjesbeker Nope, ik zag dat iemand mij al voor was maar de zintuigen verschillen per persoon. Dat beïnvloed oa dat iedereen zijn eigen muzieksmaak heeft (naast natuurlijk de muziek waaraan je blootgesteld wordt). Nog een leuk feitje dat ik te horen kreeg bij een hersenvak: als je een bril draagt die jouw zicht op zijn kop zet dan passen de hersenen zich na een tijdje aan waardoor je beeld weer terug draait terwijl je die bril nog op hebt. Zet je hem af dan gaat er weer een tijd overheen om dat beeld weer zoals het was te krijgen.
iMoeder Ik vind mn nieuwe jasje helemaal het einde en hij kraakt zo lekker. Zal ik em aanhouden in bed?
Devilschase [verwijderd] omdat mensen blij zijn dat ze dan eindelijk rust hebben. En als je blij bent ga je hoger praten.
[verwijderd] [verwijderd] als ik emotioneel beladen afscheid moet nemen, probeer ik altijd om niet te huilen. En dan wordt mijn stem vanzelf heel pieperig 🙈
[verwijderd] Lieve kinderen van me...waarom zien jullie er, als ik voordat ik zelf ga slapen even bij jullie kom kijken, altijd zo lief en onschuldig uit dat ik jullie wil (wakker)knuffelen? Terwijl ik 's avonds toch vaak ook heel blij ben als de klok bedtijd heeft bereikt? Wie van jullie 2 wil me dat eventjes uitleggen? 😝
[verwijderd] [verwijderd] slapende kinderen (bij voorkeur die van jezelf) zijn nu eenmaal mooi en lief en onschuldig 😉
Rietjesbeker fafa maar is jouw waarneming van blauw ook hetzelfde als bij mij? Ik kan me met zulk soort vragen echt helemaal gek maken. Bij voorkeur om 3 uur 's nachts, als ik liever zou slapen.
fafa Rietjesbeker maar is jouw waarneming van blauw ook hetzelfde als bij mij? Nee dus. Als mijn ene oog kleuren al anders ziet dan het andere oog (wat gemaakt is uit precies hetzelfde dna) dan zal jouw oog (dat gemaakt is uit ander dna) kleuren nog wel ietsje anders waarnemen. En dan hebben we het alleen nog maar over mensen met normale kleurperceptie. Er is ook nog een scala aan kleurenblindheid, met ernstige en milde vormen. Die zullen blauw dus sowieso heel anders zien.
[verwijderd] Rietjesbeker hier kan ik mij dus ook uren om druk maken haha. Want hoe heb je door dat jij de kleur blauw als groen ziet - als iedereen in je hele leven zegt dat die kleur blauw heet? En stel ik zie blauw als rood, klopt de stelling dan nog van warme en koude kleuren? En als iemand zegt: "oh die kleuren van de setje kleding passen zo mooi bij elkaar!" Is dat dan echt zo? Want zie jij niet misschien heel andere kleuren, maar heb je geleerd dat die kleuren nou eenmaal mooi bij elkaar zijn?
Robije Ja joh ga lekker allemaal naar voren zodra er een juf met kinderen naar buiten komt. Heeft pas 100x in de nieuwsbrief gestaan dat je bij het hek moet wachten zodat het overzichtelijk blijft.. maar he dat geldt natuurlijk niet voor jullie
Toch6 Ja maar... als hij op zn nieuwe kamer gaat slapen kan het ledikantje dus ook op zolder binnenkort. En dan is er weer een periode afgesloten. Hij wordt echt te snel groot
Rietje88 Als dat goedkope laminaat echt uitzet en krimpt, waarom moet je die dunne plintjes dan op het laminaat plakken en niet op de muur?
fafa Waarom heb ik het "stroevetandengevoel" wel bij verse spinazie en niet bij diepvriesspinazie? Is het erfelijk of je dat überhaubt hebt? (Ik dacht altijd dat iedereen dat had, maar vriend en jongste dochter hebben geen idee wat ik bedoel met "stroevetandengevoel")
[verwijderd] fafa geen idee waarom, maar ik heb hetzelfde. En soms wel bij verse en soms niet. Sowieso rauw geen last.