Hallo Dames, ik zit ergens mee, weet niet zo goed wat ik er mee moet. Wellicht hebben jullie tips of ideeën hoe te handelen.
Onze oudste dochter A. (4) is best wijs voor haar leeftijd. Altijd al zo geweest. Ze gaat nu bijna een jaar naar de basisschool, wat redelijk goed gaat. Alleen na een vakantie of ziek zijn zijn normaal gesproken de eerste dagen lastig. Ze wil niet naar school, vind het stom. Nu vanochtend was het ook raak, terwijl er alleen een weekend tussen zat. (Ter info: papa is bijna een week weg, zal niet mee helpen. Maar als papa thuis is heeft ze er ook last van)
In de pauze met buitenspelen vind ze het maar niks met de andere grotere kinderen. Ze mag bij een bankje spelen, waar ze zich relatief 'veilig' voelt.
Laatst waren we bij een springkussenfestival. Ze heeft eerst een kwartier gehuild, vond alles eng, wou niet met andere kinderen. Ze kwam later een klasgenootje tegen en toen ging het wel goed. Maar ze kwam regelmatig klagen dat andere kinderen haar boos aankeken en dan wou ze niet meer verder op dat springkussen.
als ze wat doet wat niet mag thuis, en ik spreek haar er rustig op aan, rent ze momenteel weg naar de gang om daar te gaan huilen. Ik laat haar dan even, haal haar naar een paar minuten er uit om te praten. Het is denk ik niet dat ze het bewust doet, het lijkt alsof ze zich echt gekwetst voelt.
ontzettend perfectionistisch. Als meisje van 2.5 was ze met mozaïek puzzels bezig. Zodra ze niet genoeg in het vakje lagen moesten wij helpen of de puzzel vloog door de kamer. Als we spelen met letters en ze geeft een verkeerd antwoord, wil ze niet verder.
Dit zijn zo maar wat voorbeelden, om te beginnen. Kan wel een boek vol schrijven.
Ik zie een klein meisje, wat in haar hoofd een stukje verder is op sommige vlakken, een kind wat zich ontzettend druk kan maken om dingen, heel veel nadenkt. Maar ook o zo onzeker is.
Ik denk dat het tijd is dat ik er op een of andere manier hulp bij ga vragen, want het wordt best veel een strijd momenteel. En daar heb ik de energie niet voor, en is ook niet echt gezellig natuurlijk.
Waar moet ik beginnen? Naar de huisarts? Het cb liever niet, dat is alleen het hoogst noodzakelijke🙊 want ik wil ook niet dat ze gelijk een stempel krijgt of iets.