Pimpelmeesje Stelling: de grote toename zzp'ers is een slechte zaak
Ik denk niet dat het een slechte zaak is dat mensen voor zichzelf gaan werken. Er zitten voor- en nadelen aan. Zo vinden wij het véél fijner om te werken met ZZP'ers dan met grote bureaus of organisaties voor de ondersteuning/begeleiding van onze zoon. Het scheelt ons veel kopzorgen en de kwaliteit van de zorg is stukken beter geworden hierdoor.
Want zo'n ZZP'er is meestal een stuk flexibeler en daar kun je samen afspraken maken over de administratie ipv dat die persoon de helft van de tijd kwijt is met verplichte verslaglegging. ZZP'ers werken vaak ook harder voor dezelfde uurprijs, omdat zij het totaalbedrag op hun rekening gestort krijgen ipv dat ruim de helft naar de organisatie gaat. Wj ervaren het ook dat de ZPP'er meer betrokken is bij zijn werk en loyaler naar ons als klant.
Het grote nadeel is dat de ZPP'er zo kwetsbaar is. Ze sluiten maar zelden de juiste verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid af. Ook zijn er veel bedrijven die op een schandalige manier hun vaste personeel in ZZP-constructies dwingen, zoals PostNL. Ik vind dat een ZPP'er meer bescherming zou moeten genieten en dat zij zich verplicht zouden moeten laten verzekeren. Ook zouden verzekeringen mensen niet meer moeten kunnen weigeren, wat ze nu wel mogen. Dat is namelijk écht niet eerlijk naar 50-/60-plussers en mensen met belastende beroepen.
/epistel
Stelling: Ik vind mezelf een verantwoordelijke burger.