Eowyn omdat wij zo belachelijk veel belasting betalen kunnen onze kinderen tot en met het voortgezet onderwijs zo goed als gratis naar school. Kun je een wia uitkering aanvragen als je arbeidsongeschikt raakt. Krijg je een ww uitkering als je onverhoopt je baan verliest. Kun je bij de voedselbank aankloppen als je geen eten kunt kopen. Rijden we over veilige wegen, waardoor de kans op ongelukken kleiner is. Kun je een bijstandsuitkering aanvragen als je zelf geen inkomen hebt. Is er schuldhulpverlening. Zijn er overal parkjes, speelplaatsen en sportverenigingen. Kunnen kinderen uit arme gezinnen toch op een sport. Zijn er allerlei instanties waar je kunt aankloppen als je er zelf even niet uit komt.
Ja we betalen veel belasting. En als je zelf geen gebruik maakt van 1 van bovenstaande dingen kan dat voelen als teveel. Maar weet je wat we er ook nog voor terug krijgen? Iets wat je niet kan zien, of wat niet in geld is uit te drukken. Iets heel belangrijks. Namelijk het idee, dat al die bovenstaande dingen er zijn. Het idee, dat mocht je toch in 1 van die situaties terecht komen, er een vangnet is.
Een vangnet voor iedereen die valt en hulp nodig heeft om weer op te staan.
Het feit dat je niet wakker hoeft te liggen of je ieder moment ontslagen kan worden, je huis uitgezet wordt of zo ziek wordt dat je niet meer kan werken en daardoor je rekeningen niet meer kan betalen. Het feit dat je er niet alleen voor staat. Het feit dat je altijd op iets kan terugvallen.
Nederland is niet perfect. En er wordt vast een hoop van onze belastingcenten uitgegeven aan zaken die we misschien niet belangrijk vinden. Maar als ik zo om me heen kijk in de wereld, ben ik blij dat wij dit zorgstelsel hebben. En daar draag ik graag belasting voor af. Er zijn al zoveel dingen waar we โs nachts van wakker kunnen liggen. Dit neemt het niet weg, maar helpt wel een beetje.
Misschien verzacht dit de pijn, als je straks de helft van je vakantiegeld zo ziet verdwijnen ๐