Nescio Begrijp ik het dan goed dat ze in 10 maanden 6× een paar dagen een loopoor heeft gehad en dat dat alles is? Geen pijn, geen koorts, niet continue volle oren, geen gehoorverlies? Daar zou ik persoonlijk geen buisjes voor laten plaatsen.
Mijn dochter heeft buisjes gekregen toen ze 2,5 was, maar toen had ze in minder dan een jaar 10 oorontstekingen gehad. En dan dus echt dat we nachten met een huilend/krijsend kind op zaten, paracetamol in een grootverpakking kochten en ook voortdurend een verkouden kind hadden, dat ons ook nog eens niet goed kon horen.
En dat laatste was voor ons ook wel een reden om het te doen. Want in die eerste jaren is het voor de spraak- en taalontwikkeling heel belangrijk dat ze goed kunnen horen. Als ze steeds gehoorverlies hebben doordat de oren dicht zitten, kunnen ze het verschil tussen bepaalde letters, klanken en woorden niet horen en dat kan tot problemen leiden bij de ontwikkeling van spraak en taalbegrip. Onze dochter zei heel vaak: "wat zeg je?" en verstond ons ook regelmatig verkeerd. Ze was altijd verkouden en ondanks dat wij dan meteen weer klaarstonden met de neusspray (xylometazoline, geen zoutoplossing), sloeg dat iedere keer op haar oren en was het duidelijk dat ze daardoor minder goed hoorde. Dus ik zou wel het gehoor goed in de gaten houden.
Maar als ze alleen maar eens in de zoveel tijd een paar dagen een loopoor heeft, er verder niet ziek van is, geen pijn en koorts bij heeft en er in de tussenliggende periodes niks aan de hand is, zou ik geen buisjes laten plaatsen. Het is toch een kleine operatie en dat zou ik bij zo'n jong kind zelf zo lang mogelijk willen uitstellen.
(De littekens van de buisjes in het trommelvlies kunnen trouwens in de toekomst een zwak punt worden bij het klaren tijdens duiken. Weet niet of je kind ooit wil gaan duiken, maar dannis het fijner als je ze niet gehad hebt.)