Onze dochter is bijna 9. Zij heeft een verstandelijke beperking en zit sociaal-emotioneel ergens tussen peuter- en kleuterniveau.
Op school wordt volop aandacht besteed aan “ik en jij”-lessen zoals ze dat noemen. M.a.w. wat is gepast en wat is ongepast gedrag, je billen en je vagina zijn alleen van jou, je houdt je kleren aan in het openbaar, je kunt niet zomaar iedereen knuffelen of een kus geven, etc. In theorie weet dochter het allemaal, maar in de praktijk blijkt het toch moeilijk te zijn.
Van de week was er een vriendje van mijn zoon bij ons spelen. Ze zitten nogal in de poep-, plas- en piemelfase dus de piemels en vagina’s vlogen me in woorden om de oren. Ik was even in de keuken toen het vriendje mij kwam zeggen dat dochter haar vagina had laten zien. Ik heb dochter gelijk apart genomen en een gesprekje met haar gehad en haar nogmaals laten herhalen hoe dat ook alweer zit met met je billen en vagina (als in: je vagina is alleen van jou en je houdt je kleren aan bij andere mensen).
Vanmorgen vroeg ik toch nog eens aan mijn zoon hoe dat nou zat met het vagina-incident en zoon gaf toe dat het vriendje tegen dochter had gezegd dat ze haar onderbroek naar beneden moest doen of woorden van gelijke strekking. Het was dus niet iets dat ze gedaan had omdat de jongens het over piemels en vagina’s hadden. Ze deed het omdat het haar gevraagd werd. Ik heb daar buikpijn van. Bij die jongens is het nog redelijk onschuldig, alhoewel ik er uiteraard niet blij mee
ben, maar zij gniffelen er wat om en hebben er verder geen slechte bedoelingen mee. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Meisjes met een verstandelijke beperking hebben al een zeer verhoogde kans op seksueel misbruik en dat dit zo’n moeilijk punt is voor dochter helpt daar natuurlijk niet bij.
Maar wat moet ik hier nou mee? Ik vind het zo moeilijk. Hoe maak ik dochter nu duidelijk dat dit echt ongepast is?
Overigens heb ik ook nog een goed gesprek met zoon hierover gevoerd. Ik heb hem uitgelegd hoe kwetsbaar zijn zus op dat gebied is. En ik heb hem aangegeven dat als ik nog 1x merk dat het betreffende vriendje zich zo gedraagt tegenover dochter, dat hij dan niet meer welkom is bij ons thuis.