In de huidige Nederlandse situatie wordt meer werken eigenlijk helemaal niet gestimuleerd. Je hebt beperkte mogelijkheden qua opvang, dat is ook hartstikke duur en ontzettend veel geregel. School is op een andere locatie dan opvang, weer op een andere locatie als zwemles, weer op een andere locatie is voetbal, enz, enz. Al die lessen zijn ook gericht op het kunnen halen en brengen van kinderen, ze kunnen er niet alleen heen, de tijden zijn beperkt enz. En daarnaast is er ook gewoon het huishouden en dergelijke. En we maken het onszelf ook wel weer zwaar door te vinden dat we moeten sporten, leuke vrouw zijn, met vriendinnen op stap enz. Het kan wel, maar het is heel veel.
Ik vind dat deze discussie verkeerd gevoerd wordt, een en ander is erg gericht op individuele gevallen en heeft totaal geen toekomstvisie. Gooi het hele onderwijs eens om, langere schooldagen met langere pauzes en meer tijd voor de minder standaard vakken. Iedereen 3x per week gym, 1x toneelles, timmerles, it-lessen, dans en muzieklessen, zwemlessen, enz. Maak scholen groter maar beter verdeeld waardoor je de mogelijkheid hebt om dit soort vakken met meerdere scholen gezamenlijk te regelen. Zorg voor kleinschaligheid en veiligheid door de gebouwen anders in te delen IPV te streven naar niet te grote scholen. Maak routes ernaartoe fietsvriendelijk en scheid deze van de autowegen zodat kinderen kunnen fietsen, maar ook dat ouders die met de auto op weg naar hun werk de kinderen afzetten dit goed en veilig kunnen.
Op die manier zouden ouders al veel minder geregel hebben qua clubjes en dergelijke. Als je daarnaast zorgt voor veel toegankelijker opvang, zeker ook in vakanties, dan geef je helemaal ouders en kinderen ademruimte.
En dan moeten werknemers en werkgevers goede afspraken maken hoe om te gaan met het combineren van werk en zorg. Voor bepaalde beroepen zal blijven dat je op locatie moet zijn, je kunt niet thuiswerken als vrachtwagenchauffeur of verpleegkundige, maar veel zaken zouden beter op te vangen kunnen zijn. Maar maak dan ook goede afspraken over wanneer niet thuis te werken, want tijd voor jezelf en je gezin is ook ontzettend van belang. En ik denk ook dat veel zaken makkelijker zouden kunnen door buiten de gebaande paden te denken. Ik ben ooit bij een bedrijf geweest waar ze een stomerij service hadden. Dat betekent 's ochtends afleveren en een paar dagen later is alles schoon en gestreken terug. Kleine zaken die efficiënter kunnen zonder veel extra kosten en die ruimte opleveren. Maar de Nederlandse maatschappij is erg gericht op kinderen veel thuis, niet te gek of luxe doen en kijk uit, want overal wordt misbruik van gemaakt en voor je het weet betalen we voor kinderopvang terwijl moeder lekker muntthee drinkt. En op basis van die gedachten zie ik het niet veel veranderen.